
Producte final d’una situació d’aprenentatge. Activitat amb el Casal cívic del Cementiri Vell
Producte final d’una situació d’aprenentatge. Activitat amb el Casal cívic del Cementiri Vell
Producte final d’una situació d’aprenentatge. Activitat amb el Casal cívic del Cementiri Vell. En cursos anteriors, l’activitat de tancament d’una unitat didàctica en la que es treballava l’orientació era una cursa d’orientació al bosc del Torrent de la Grípia organitzada pel Consell Esportiu del Vallès Occidental Terrassa en la que l’alumnat havia d’aplicar els coneixements adquirits a l’escola per trobar totes les fites a l’entorn natural.
Amb l’aplicació del nou currículum (DECRET 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica) s’ha definit el concepte de situació d’aprenentatge que, segons el Departament d’Educació, es refereix a aquelles experiències que, independentment de la forma en què es presenten, parteixen d’un context i plantegen un repte a la persona que aprèn. El fet que l’aprenentatge es fonamenti en la resolució d’un repte o d’una problemàtica real provoca que l’aprenent hagi de dur a terme amb eficàcia una acció o un seguit d’accions que impliquen una o més capacitats per a les quals són imprescindibles els sabers d’un o més camps de coneixement; per això diem que les situacions d’aprenentatge s’orienten a l’assoliment de competències.
Les situacions d’aprenentatge són els escenaris que l’alumnat es troba a la vida real i que els centres educatius poden utilitzar per desenvolupar aprenentatges. Plantegen un context concret, una realitat actual, passada o previsible en el futur, en forma de pregunta o problema, en sentit ampli, que cal comprendre, i a la qual cal donar resposta o sobre la qual s’ha d’intervenir. És en la seva resolució que l’alumnat assoleix les competències. Són propostes pedagògiques orientades al desenvolupament de les competències. Annex 5 del DECRET 175/2022. Aprenentatge basat en situacions.
En el procés de transició de la programació per unitats didàctiques a la programació per situacions d’aprenentatge s’ha plantejat que a més de participar en la cursa d’orientació al bosc del Torrent de la Grípia organitzada pel Consell Esportiu del Vallès Occidental Terrassa, l’alumnat ha hagut de donar resposta al repte de preparar una cursa d’orientació per als avis del Casal cívic del Cementiri Vell que han estat convidats a visitar l’escola. Prèviament i com a activitat d’estructuració l’alumnat ha preparat una cursa d’orientació i l’ha testejat amb els seus companys/es. Aquesta mateixa activitat amb canvis i adaptacions s’ha realitzat amb els avis del Casal cívic del Cementiri Vell
El dia 15 de juny de 2023 avis del Casal cívic del Cementiri Vell acompanyats de voluntaris de la Creu Roja van venir a l’escola. Aquest dia es van dur a terme tres activitats conjuntament amb l’alumnat de 5è.
Jocs de taula a l’aula

Esmorzar saludable al porxo

Cursa d’orientació al pati
La cursa d’orientació es va organitzar de manera que cada grup format per 4-6 alumnes va preparar amb anterioritat a aquest dia la cursa d’orientació posant en pràctica els aprenentatges adquirits: va distribuir al mapa les diferents pistes (fites) procurant que el recorregut no fos massa llarg i per a cada pista (fita) va pensar i escriure una endevinalla que els avis havien de respondre.
Abans de realitzar la cursa l’alumnat va explicar als avis en què consisteix aquest esport i com es duu a terme a més de presentar els materials que es fan servir en una cursa d’orientació: fita, mapa, full de control, bruíxola, Google Maps, etc.

La valoració d’aquesta activitat per part de l’escola (mestres tutores i alumnat) i el Casal cívic del Cementiri Vell és molt positiva i es pretén mantenir la col·laboració en propers cursos.
Per saber-ne més sobre les situacions d’aprenentatge
https://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/8762/1928585.pdf#page=456