Realitat augmentada a educació física. Metaverse

Realitat augmentada a educació física. Metaverse
Font. Metaverse

Realitat augmentada a educació física. Metaverse

Realitat augmentada a educació física. Metaverse. La realitat augmentada (RA) és un recurs tecnològic que ofereix experiències interactives a l’usuari/ària afegint informació a la realitat com ara una imatge, un vídeo, un so, un arxiu en 3D, etc. de manera instantània a partir de la combinació entre la dimensió virtual i la física i amb la utilització de dispositius digitals. Es pot dir que augmenta o enriqueix la realitat que s’observa.

La realitat rirtual (RV), en canvi, substitueix del tot la realitat percebuda per una altra d’alternativa i és immersiva.

La RA és un concepte creat per Thomas Caudell i David Mizell, enginyers de la companyia Boeing, que els anys 90 van idear un sistema de Realitat Augmentada per ajudar els mecànics en el manteniment de les aeronaus.

Per poder observar la RA es necessita un instrument capaç de captar-la: un telèfon mòbil amb determinades aplicacions, una càmera web, unes ulleres tipus Hololens o Google Glass, etc.

La RA s’inicia quan el dispositiu capta algun element activador:

  • Un marcador (icona que la càmera interpreta i genera el retorn d’algun element de RA, per exemple un codi QR).
  • Una coordenada GPS (geolocalització).
  • Una superfície plana sense marcadors.
  • La cara o una part del cos, etc.

Realitat augmentada aplicada a l’activitat Burp It On Challenge

Burp It On Challenge és una iniciativa engegada per una escola pública d’Ontario, Canadà (Deseronto Public School) que consisteix en llançar al món la proposta de realització al llarg d’una setmana d’uns reptes físics consistents en uns exercicis de tonificació del cos, amb la finalitat de promoure l’activitat física saludable i combatre el sedentarisme.

Qualsevol entitat o centre educatiu pot participar omplint el formulari de contacte que hi ha a la seva web.

L’escola Agustí Bartra i altres escoles d’arreu del món han participat en aquesta iniciativa en diferents cursos.

La proposta de RA, consisteix en afegir una capa de RA a l’activitat Burp It On Challenge fent servir l’aplicació Metarverse.

Objectius

Practicar activitat física de forma saludable a casa.

Conèixer exercicis de tonificació que es poden realitzar a casa sense material.

Aplicar la tecnologia per practicar activitat física saludable.

Participar en un repte motriu col·lectiu.

Competències

Dimensió activitat física. C2 Prendre consciència dels límits i les possibilitats del propi cos en la realització d’activitats físiques.

Dimensió hàbits saludables. C4 Valorar la pràctica habitual de l’activitat física com a factor beneficiós per a la salut.

Recursos

Dispositiu mòbil de l’alumnat amb connexió WIFI o de dades.

Experiència de realitat augmentada creada pel mestre d’educació física fent servir l’aplicació Metaverse.

Temporització

Aquesta activitat es desenvolupa en una sessió d’educació física a l’inici i al final i al llarg una setmana per part de l’alumnat a casa seva.

Sessió 1

Es presenta a l’alumnat el repte i els exercicis que el componen en una sessió d’educació física. Es practiquen per realitzar-los correctament. S’estimula a l’alumnat que participi en el repte en representació de l’escola. A l’alumnat que vol participar en el repte se li reparteix un full de control amb els diferents exercicis i la graella de seguiment per tal que vagin anotant cada dia el nombre i exercicis que va fent.

Realitat augmentada a educació física. Metaverse
Font: mouelcos.cat

També se li proporciona el codi QR i l’enllaç a l’experiència de realitat augmentada preparada pel mestre d’educació física amb l’aplicació Metaverse i se l’informa que s’ha d’instal·lar aquesta aplicació gratuïta en el seu dispositiu mòbil.

El codi QR i l’enllaç també es poden compartir en la pàgina web de l’escola o l’entorn virtual d’aprenentatge que faci servir el centre.

Quan s’escanneja el codi QR amb l’aplicació metaverse (no amb qualsevol lector de codis QR) s’activa l’experiència de RA en la que es recorden els diferents exercicis que componen el repte Burp It On Challenge i s’enllaça a uns vídeos de Youtube que mostren la manera correcta de realitzar-los

Realitat augmentada a educació física. Metaverse
Font: Metaverse

Al llarg de la setmana

L’alumnat que ho vol realitza els exercicis a casa seva si és possible amb la seva família i anota cada dia el nombre d’exercicis de tonificació del cos que va fent.

Sessió 2

L’alumnat retorna el full omplert i signat per un membre de la seva família que dona fe que ha realitzat els exercicis de tonificació del cos.

Metaverse

La plataforma Metaverse permet dissenyar activitats amb diversos elements de RA d’una manera senzilla. Quan s’hi accedeix, al menú superior s’hi enllacen una guia en anglès i diversos videotutorials.

Metaverse requereix registrat-se a l’aplicació, és gratuïta i no són necessaris coneixements previs de programació.

La idea del seu funcionament és anar enllaçant les diverses pantalles de l’experiència. El fons AR (activat per defecte) és el de realitat augmentada.

Tria del personatge

El personatge es pot triar d’entre una galeria que ofereix el programa o bé podem afegir-ne un de propi.

Realitat augmentada a educació física. Metaverse
Font: https://odissea.xtec.cat/mod/book/view.php?id=932964&chapterid=131645
Realitat augmentada a educació física. Metaverse
Font: https://odissea.xtec.cat/mod/book/view.php?id=932964&chapterid=131645

Un cop triat el personatge, la complexitat de disseny dependrà de quin tipus de joc o experiència es vulgui crear.

Disseny de les interaccions

El primer pas és afegir un text de presentació i uns botons (si cal). També es pot programar una transició automàtica al cap d’uns quants segons (Timer).

Realitat augmentada a educació física. Metaverse
Font: https://odissea.xtec.cat/mod/book/view.php?id=932964&chapterid=131645

Els botons es poden personalitzar i canviar-ne el tipus i els colors. Un cop creats, s’ha de programar a quina nova escena o bloc condueixen (Transition to).

També és possible afegir un so a l’escena en format mp3.

Quan es prem Add Scene apareixen un munt de possibilitats:

  • Afegir un nou diàleg (com a l’escena inicial).
  • Demanar una resposta en forma de text.
  • Demanar o oferir un element.
  • Accedir a una web.
  • Obrir la càmera del mòbil.
  • Accedir a un vídeo de Youtube.
  • Obrir una foto o vídeo 360
  • Obrir un mur o una votació.
Realitat augmentada a educació física. Metaverse
Font: https://odissea.xtec.cat/mod/book/view.php?id=932964&chapterid=131645

Les experiències creades es poden enriquir amb els blocs de programació que permeten, per exemple: desar dades en un mur, valorar respostes de text, guardar votacions, generar esdeveniments aleatoris, crear un marcador, controlar el temps… El canal de Youtube de Metaverse conté nombrosos tutorials al respecte.

Desar i publicar experiència

Un cop acabada i testejat el seu funcionament correcte, s’ha de publicar l’experiència (Publish) perquè es pugui visualitzar a internet des de l’aplicació Metaverse.

Realitat augmentada a educació física. Metaverse
Font: https://odissea.xtec.cat/mod/book/view.php?id=932964&chapterid=131645
Realitat augmentada a educació física. Metaverse
Font: https://odissea.xtec.cat/mod/book/view.php?id=932964&chapterid=131645

Llavors es genera un codi QR que es pot escanejar amb l’app Metaverse per accedir a l’experiència.

Realitat augmentada a educació física. Metaverse
Font: https://odissea.xtec.cat/mod/book/view.php?id=932964&chapterid=131645

Exemple de procés de creació d’una experiència de RA amb Metaverse


Aquesta entrada ha estat elaborada a partir dels aprenentatges adquirits en el curs XTEC Itinerari de realitat augmentada i realitat virtual. Estiu 2021.

També us pot interessar

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.