
La veu de l’alumnat a l’àrea d’educació física
La veu de l’alumnat a l’àrea d’educació física
Cada centre ha d’elaborar un model propi d’informe d’avaluació de naturalesa qualitativa, que emet l’equip docent després de cada sessió d’avaluació i que ha de reflectir els resultats obtinguts en el procés d’aprenentatge de l’alumne o alumna, així com els aspectes acadèmics, personals i evolutius que es considerin oportuns i, si escau, les mesures i suports d’atenció educativa que s’hagin adoptat o que s’hagin previst.
DECRET 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica
En les sessions d’avaluació de cinquè i sisè de l’educació primària i en tots els cursos de l’educació secundària obligatòria s’ha d’escoltar la veu de l’alumnat, que prèviament haurà reflexionat sobre els processos d’aprenentatge en les diferents àrees, matèries o àmbits. Cada centre ha de determinar el procediment a través del qual incorpora l’alumnat a les sessions d’avaluació.
Elaborar un informe d’avaluació que compleixi amb tots aquests requeriments i característiques i que a més sigui viable de dur a terme pot ser complicat.
Al meu centre s’està en procés de refer el model d’informe d’avaluació que s’entrega a les famílies per tal que no sigui només un informe qualificador, potenciant el seu vessant formatiu ja que la qualificació per sí sola no permet saber a l’alumnat i a les seves famílies en què es pot millorar i com fer-ho. En canvi, un informe qualitatiu posa de manifest els aspectes assolits, els que s’haurien de millorar i les propostes per avançar.
A partir del segon trimestre del curs 2023-2024 s’ha implicat a l’alumnat en l’elaboració d’aquest informe.
En concret, pel que fa a l’alumnat de tercer cicle s’ha elaborat un informe en el que s’han redactat una sèrie de criteris d’avaluació associats a tres de les competències clau transversals i a les àrees que s’imparteixen a l’educació primària.
Competència personal, social i d’aprendre a aprendre | Competència ciutadana | Competència digital | Llengua catalana | Llengua castellana |
Llengua anglesa | Coneixement del medi | Matemàtiques | Música | Educació física |
Per a cada criteri d’avaluació s’han establert quatre nivells d’assoliment:
Nivell 1 | Nivell 2 | Nivell 3 | Nivell 4 |
Encara no ho puc fer | Començo a fer-ho amb ajuda i suports | Soc capaç de fer-ho | Ho faig sempre, amb molta correcció i amb autonomia |
A més s’ha afegit un apartat en el que l’alumnat després d’un procés reflexiu pot anotar en què creu que pot millorar i un altre apartat en el que les famílies poden anotar com creuen que evoluciona el seu fill/a.
La veu de l’alumnat a l’àrea d’educació física
En el procés d’elaboració de les frases dels criteris d’avaluació per a l’àrea d’educació física que s’han establert en aquest informe s’ha procurat que proporcionin informació qualitativa sobre el procés d’aprenentatge de l’alumnat, que tinguin relació directa amb quatre de les cinc competències específiques de l’àrea i els criteris d’avaluació associats, que estiguin redactades en positiu i que siguin comprensibles per als receptors de l’informe: l’alumnat i les famílies. A més, tant els criteris d’avaluació com els indicadors d’avaluació s’han compartit prèviament amb l’alumnat assegurant-nos que s’han comprès.
Competència específica 1. Resoldre situacions motrius diverses de forma eficaç i creativa, articulant capacitats i habilitats motrius per a donar resposta a projectes i pràctiques d’activitats físiques de la vida quotidiana. |
---|
Frase definitiva del criteri d’avaluació de l’informe d’avaluació. Mostro un bon domini, control i coordinació del meu cos en la realització de tots els tipus d’activitats i reptes motrius. |
Versió prèvia. Mostro un bon domini, control i coordinació del meu cos i utilitzo les meves capacitats i habilitats motrius en la realització de tots els tipus d’activitats i reptes motrius. |
Competència específica 2. Desenvolupar un estil de vida actiu i saludable, incorporant la pràctica habitual d’activitats físiques i altres comportaments beneficiosos per a la salut durant la vida quotidiana per a adquirir d’hàbits que contribueixin al benestar físic, mental i social. |
---|
Frase definitiva del criteri d’avaluació de l’informe d’avaluació. Porto i faig servir sempre l’equip necessari (roba i calçat) per realitzar activitats motrius i la roba de recanvi o els estris d’higiene. |
Versió prèvia. Porto i faig servir sempre l’equip necessari (roba i calçat) per realitzar activitats motrius i la roba de recanvi o els estris d’higiene i prenc mesures de seguretat per tal d’evitar accidents o lesions. |
Competència específica 3. Prendre part en activitats motrius individuals i col·lectives, de joc i d’expressió i comunicació corporal per a integrar-les en el repertori motriu i afavorir les relacions interpersonals. |
---|
Frase definitiva del criteri d’avaluació de l’informe d’avaluació. Participo en totes les activitats d’expressió i comunicació corporal utilitzant sense vergonya el meu cos per comunicar-me. |
Versió prèvia. Participo en totes les activitats d’expressió i comunicació corporal utilitzant sense vergonya les possibilitats expressives del meu cos (cos, gest i moviment) per comunicar-me. |
Competència específica 4. Valorar l’entorn com a espai de pràctica d’activitats físiques i d’ocupació del temps de lleure, utilitzant-lo de manera respectuosa i responsable per a participar de la seva conservació i millora. |
---|
En aquest ocasió s’ha optat per no incloure cap frase relacionada amb aquesta competència específica ni els criteris d’avaluació associats. |
Mostrar comportaments i actituds empàtiques i inclusives en la pràctica d’activitats físiques, emprant habilitats socials i processos d’autoregulació per a fomentar la convivència. |
---|
Frase definitiva del criteri d’avaluació de l’informe d’avaluació. Mostro respecte pels companys/es i les normes de funcionament de la classe, gestiono els conflictes de manera positiva i participo activament i amb esforç en totes les activitats motrius. |
Versió prèvia. Mostro respecte pels companys/es i les normes de funcionament de la classe, gestiono els conflictes de manera assertiva i participo activament i amb esforç en totes les activitats motrius. |
Com a centre s’han previst espais dins l’horari lectiu per poder implementar aquest model d’informe d’avaluació que té en compte la veu de l’alumnat.
En una primera sessió he recordat el significat i he aclarit dubtes en relació a les frases de cada criteri d’avaluació, que ja s’havien presentat a l’alumnat prèviament, i de cada nivell d’assoliment, relacionant-ho amb activitats d’avaluació concretes que han format part de les diferents SdA que s’han dut a terme. També he recordat a l’alumnat que les seves respostes serien comparades amb les meves respostes emeses en base a les evidències de què disposo a partir dels diferents instruments d’avaluació que s’han aplicat i que tinc recollits. A continuació l’alumnat ha marcat les seves respostes en la graella de l’informe d’avaluació.
Posteriorment he revisat les respostes donades per l’alumnat i he anotat en la mateixa graella les meves respostes. En un percentatge altíssim hi ha hagut coincidència entre les respostes de l’alumnat i les meves.
En una segona sessió, que es pot dur a terme dins l’horari d’educació física mentre el gruix de l’alumnat realitza tasques de manera autònoma o si és possible fora de l’horari d’educació física, hores de reforç per exemple, he dedicat una estona a parlar individualment amb cada alumne/a per comparar les nostres respostes. En el cas de divergir he demanat a l’alumnat que argumentés els motius de la seva resposta. També hem analitzat conjuntament punts forts i punts febles i sobretot hem establert objectius de millora.
La meva valoració personal és positiva en haver constatat la gran coincidència entre les respostes de l’alumnat i les meves. Considero que perquè aquesta alineació es produeixi és imprescindible involucrar l’alumnat en el procés d’avaluació fent servir de manera habitual instruments d’autoavaluació i coavaluació i utilitzant estratègies per fer-lo conscient del seu aprenentatge.

https://app.box.com/s/od0v5vgx0rsv8it2ut8rn7m9tx72edxe
Heu introduït la veu de l’alumnat en els informes d’avaluació de l’àrea d’educació física?
De quina manera?
Quina és la vostra valoració?
Podeu fer les vostres aportacions a través del comentaris.