Models pedagògics en educació física

Models pedagògics en educació física

Models pedagògics en educació física

La Universitat de Múrcia, a través de la seva “Unidad de apoyo multimedia” va publicar entre els anys 2011 i 2014 al seu propi canal de televisió una sèrie de videotutorials sobre metodologies d’ensenyament aprenentatge en l’activitat física i esportiva. Actualment aquests videotutorials també es troben disponibles a Youtube.

Aquests videotutorials es van dividir en dos blocs.

Bloc1 1. Tècniques i estils d’ensenyament aprenentatge, a càrrec de Maria Cañadas

Bloc 2. Models d’ensenyament aprenentatge, a càrrec d’Alfonso Valero

En aquest apunt s’enllacen els vídeos explicatius sobre el bloc 2 models d’ensenyament aprenentatge o models pedagògics en el currículum d’educació física (DECRET 175/2022 de 27 de setembre de 2022, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica). En aquests vídeos es defineix què és un model pedagògic i es presenten de manera clara i entenedora els trets fonamentals de diferents models pedagògics.

  • Ensenyament comprensiu de l’esport
  • Model d’educació esportiva
  • Grups d’aprenentatge
  • Responsabilitat personal i social
  • Ensenyança ludotècnica

Tres d’aquests models pedagògics apareixen citats en el currículum d’educació física a l’etapa de l’educació primària: l’ensenyament comprensiu, l’educació esportiva i la responsabilitat personal i social.

La materialització de tot aquest conjunt d’intencions es pot fer a través de l’aplicació o hibridació de diferents models pedagògics consolidats o emergents, entenent els models pedagògics com a plantejaments que formen part de les unitats didàctiques o projectes i que proporcionen un pla d’ensenyament comprensiu i coherent per assolir uns objectius d’aprenentatge a través de plans, decisions i accions d’acord amb un context i uns sabers.
Els models pedagògics proporcionen estructures a les persones docents per integrar adequadament estratègies i estils d’ensenyament a cada moment, però des d’una visió global de les unitats didàctiques o projectes. Sovint es pot fer necessari l’aplicació de diferents models pedagògics o la seva hibridació per optimitzar el seu funcionament.
Alguns d’aquests models pedagògics poden ser l’aprenentatge cooperatiu, l’ensenyament comprensiu, l’educació esportiva, la responsabilitat personal i social, l’estil actitudinal, l ’educació física relacionada amb la salut, l’aprenentatge servei, l’educació d’aventura, l’autoconstrucció de materials o la ludificació, entre d’altres, sempre adaptats al context, a les Característiques de l’alumnat i als sabers que es desenvolupen en aquesta etapa.
Aquests models pedagògics s’han de seleccionar en funció dels objectius plantejats i de les finalitats educatives perseguides, del context i de la tipologia d’alumnat i en general de tots aquells elements que acaben definint de quina manera es poden dur a terme les sessions d’Educació Física.

DECRET 175/2022 de 27 de setembre de 2022, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica

Introducció als models d’ensenyament

Ensenyament comprensiu de l’esport

Model d’educació esportiva

Grups d’aprenentatge

Responsabilitat personal i social

Enseñanza ludotécnica

Per saber-ne més sobre els models pedagògics a l’educació física

Modelos pedagògicos en Educación Física. Què, cómo, por qué i para qué

Descàrrega gratuïta

Modelos pedagògicos en Educación Física

Amazon

El model d'educació esportiva aplicat a una lliga de datchball

Modelos pedagógicos en la educación física y el deporte

Descàrrega gratuïta

Més informació

https://www.mouelcos.cat/?p=92009

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *