Cursa d’orientació al bosc de la Grípia
Cursa d’orientació al bosc de la Grípia
Cursa d’orientació al bosc de la Grípia. Una de les darreres activitats que ha format part de la situació d’aprenentatge vinculada a l’orientació en el nostre entorn que s’ha dut a terme amb l’alumnat de 5è ha estat participar en una cursa d’orientació organitzada pel Consell Esportiu del Vallès Occidental Terrassa al bosc de la Grípia.
Enguany, amb la voluntat de donar més protagonisme a l’alumnat en el seu propi aprenentatge i d’establir més vincles amb les entitats del barri aquesta situació d’aprenentatge acabarà amb la preparació i realització per part de l’alumnat de diferents curses d’orientació al pati de l’escola i , si no hi ha cap entrebanc, amb la realització d’aquestes curses d’orientació conjuntament amb els avis d’una residència propera.
Fins a aquest curs aquesta cursa d’orientació al bosc de la Grípia era la culminació d’aquesta situació d’aprenentatge i l’element catalitzador de totes les activitats i els aprenentatges proposats.
Participar en aquesta activitat té molts avantatges per a l’escola ja que:
- El Consell Esportiu va encarregar en el seu moment l’elaboració del mapa d’orientació de la zona i el posa a disposició dels centres participants. Elaborar un mapa d’orientació no és una tasca que estigui a l’abast de gaire professorat d’educació física.
- En aquesta activitat tècnics i monitors del Consell Esportiu s’encarreguen de controlar i dinamitzar l’activitat: preparen les fites amb anterioritat a l’arribada de l’alumnat, reparteixen els mapes, donen les sortides esglaonades, controlen el temps de sortida i d’arribada, es reparteixen pel bosc per ajudar l’alumnat si és necessari, etc.
- El cost de participar en aquesta activitat és assumible per l’escola, 35€ per a cada grup participant, i el desplaçament en el nostre cas es pot fer a peu.
La cursa d’orientació ha consistit en un recorregut circular amb un total de 7 fites que cada grup ha hagut de trobar en ordre ascendent 1-2-3-4-5-6-7 o descendent 7-6-5-4-3-2-1. D’aquesta manera no cal espaiar excessivament l’interval de temps de sortida entre cada grup ja que arribat a un punt hi ha una bifurcació del camí i uns grups han d’anar en una direcció i uns altres en una altra.
Tal i com s’explicita en la introducció del nou currículum de l’àrea d’educació física a l’etapa de l’educació primària (pàgina 153/491) i i pràcticament amb les mateixes paraules en la introducció del nou currículum d’educació física a l’etapa de l’educació secundària (pàgina 320/491) s’ha fet ús de la tecnologia per estimular la motivació i la participació de l’alumnat.
La tecnologia, que en la societat actual sovint contribueix als comportaments, en ocasions, cada vegada més sedentaris de l’alumnat, sobretot vinculats a l’ús de pantalles, també pot ser una eina molt útil al servei de l’educació física. La utilització responsable d’aparells, recursos i aplicacions digitals com ara dispositius mòbils, polseres d’activitat, codis QR, aplicacions orientades a la salut, de geolocalització, de realitat virtual o augmentada o de caire més escolar, entre d’altres, per part de les persones docents i de l’alumnat pot proporcionar un seguit de beneficis i utilitats com ara estimular la motivació i la participació, reforçar i avaluar els aprenentatges, afavorir la reflexió, difondre i donar valor a pràctiques, registrar i recollir evidències qualitatives i quantitatives de pràctiques d’activitats físiques dins i fora de l’escola, entre altres aspectes.
En aquest vídeo es pot veure el recorregut seguit per un grup que ha fet de la cursa d’orientació al bosc de la Grípia buscant les fites en ordre ascendent.
Per poder arribar a disposar d’aquest vídeo en 3D del recorregut de la cursa d’orientació al bosc de la Grípia s’han fer servir aquestes eines.
Rellotge GPS
S’ha entregat a un alumne un rellotge GPS Garmin Forerunner 35 amb la consigna de posar-lo em marxa en començar la cursa i parar-lo en acabar-la.
Aplicació Garmin Connect
Posteriorment s’han descarregat les dades recollides amb el rellotge GPS a través de l’aplicació Garmin Connect disponible per a dispositius Android i iOS.
Aplicació Relive
Finalment s’ha generat el mapa del recorregut en 3D de la cursa d’orientació al bosc de la Grípia vinculant l’aplicació Garmin Connect amb l’aplicació Relive, també disponible per a dispositius Android i iOS.
Fotografies de la cursa d’orientació
Classificació
Tot i que s’ha insistit a l’alumnat que l’objectiu principal de la cursa d’orientació és trobar totes fites en l’ordre correcte també s’ha establert una classificació en funció del temps que ha trigatr cada grup en completar la cursa.
Treball de preparació previ a la sortida fet a l’escola
Per a un bon desenvolupament i aprofitament d’aquesta activitat és imprescindible que estigui encabida en la nostra programació, que no sigui un “bolet” i que hi hagi un treball de preparació previ a la sortida fet a l’escola.
En el nostre cas es duen a terme una sèrie d’activitats.
Orientació al gimnàs i al pati
Orientació al gimnàs i al pati amb cons i altre material d’educació física i mapes i esquemes. Entre d’altres:
Vídeos
Visualització d’alguns vídeos per introduir el tipus de material necessari per participar en una cursa d’orientació i explicitar en què consisteix aquesta activitat. Es pot utilitzar l’eina Edpuzzle per plantejar preguntes sobre el vídeo.
Orienteering for beginners
Orientació explicada per alumnat de l’escola
Les curses d’orientació per la Federació balear d’orientació
Versió original
Versió retallada
Vídeo en combinació amb l’eina Edpuzzle
Qüestionaris
Contestació d’unes preguntes penjades al Classrom d’educació física per consolidar els aspectes fonamentals de les curses d’orientació. Les preguntes es poden plantejar en format formulari de Google o un cop creat el formulari es poden importar amb l’aplicació en línia Quizziz per tal de fer-les en format de joc.
Curses d’orientació al pati preparades pel mestre
Participació de l’alumnat organitzat en grups (els mateixos que s’han fet en la cursa d’orientació al bosc de la Grípia) en dues curses d’orientació amb la utilització de brúixola i mapa preparades pel mestre. La primera en format estrella de manera que cada vegada que el grup troba una fita torna a la sortida i el mestre valida la correcció. Així pot comprovar si l’alumant comet alguna errada com ara no orientar correctament el mapa amb la brúixola i pot corregir-lo. La segona en format clàssic.
Curses d’orientació al pati preparades per l’alumnat
Curses d’orientació al pati preparades per l’alumnat que el propi alumnat valida el seu correcte funcionament realitzant-les i posteriorment es realitzen amb els avis d’una residència propera a l’escola.