Carnet d’hàbits saludables

Carnet d'hàbits saludables
Font: mouelcos.cat

Carnet d’hàbits saludables

L’aplicació de l’activitat “Carnet d’hàbits saludables” sorgeix amb la intenció d’estimular la incorporació entre el nostre alumnat d’hàbits i de pautes de comportament saludables durant l’horari escolar i fora de l’escola. A més, també permet que l’alumnat pugui dur un control sobre sí mateix en relació amb aquests hàbits durant la seva vida quotidiana.

Aquesta activitat contribueix a l’assoliment de les competències bàsiques de l’àmbit de l’educació física a l’educació primària tres i quatre de la Dimensió hàbits saludables i set i vuit de la Dimensió joc motor i temps de lleure.

Dimensió hàbits saludables

Competència 3. Mostrar hàbits saludables en la pràctica d’activitats físiques i en la vida quotidiana

Competència 4. Valorar la pràctica habitual de l’activitat física com a factor beneficiós per a la salut

Dimensió joc motor i temps de lleure

Competència 7. Participar en el joc col·lectiu de manera activa mostrant-se respectuós amb les normes i els companys

Competència 8. Practicar activitat física vinculada a l’entorn com una forma d’ocupació del temps de lleure

L’activitat

L’activitat “Carnet d’hàbits saludables” consisteix en un document en format paper i plastificat que es fa entrega a l’alumnat i que consta de diverses caselles relatives a diferents comportaments saludables que es poden anar assolint al llarg d’un període de temps acordat (tot el curs escolar, un trimestre, una setmana, etc.).

Carnet d'hàbits saludables

Font: mouelcos.cat

 

En aquest cas, el nostre carnet incorpora tres hàbits saludables a fomentar i una altra categoria anomenada altres hàbits que pot referir-se a un ventall més ampli d’actituds o accions a valorar.

Esmorzar saludable i joc net estan pensades en principi per ser observades durant l’horari escolar per part del professorat i dels companys/es.

Esmorzar saludable. Cada vegada que l’alumnat esmorza una peça de fruita a l’hora de l’esbarjo té dret que se li faci una marca en una de les caselles.

Joc net. Cada vegada que l’alumnat mostra una actitud considerada positiva per part del professorat o els companys/es té dret que se li faci una marca en una de les caselles. Exemples d’aquests comportaments poden ser ajudar companys/es amb alguna dificultat, fer aportacions de material propi per al desenvolupament de les classes, mostrar actituds de respecte i educació a classe, contribuir a la resolució de problemes que puguin sorgir, etc.

Estil de vida actiu. Registra accions dutes a terme fora de l’horari escolar i per a les quals l’alumnat ha d’aportar evidències en forma d’imatges, fotografies o vídeos. Cada vegada que l’alumnat aporta evidències d’estar seguint un estil de vida actiu fora de l’horari escolar té dret que se li faci una marca en una de les caselles. Exemples d’un estil de vida actiu poden ser haver fet una sortida al bosc amb la família, passejar una estona en bici, desplaçar-se a fer la compra en patinet, baixar a jugar al parc, fer alguns exercicis físics a la terrassa de casa, etc.

 Altres hàbits. Aquesta casella està reservada per a aquelles altres conductes no vinculades a un hàbit concret que poden anar sorgint al llarg del curs i que poden manifestar-se dins o fora de l’escola. Per exemple participar en la realització d’exercicis a casa del repte “Burp it on challenge“, elaborar i consumir un àpat saludable a casa, participar en una activitat extraescolar esportiva, apuntar-se al campionat de cros escolar, complir de manera satisfactòria amb el càrrec d’alumnat col·laborador, etc.

 

Ús de la tecnologia

L’observació dels hàbits saludables en horari escolar no suposa cap problema per al professorat.

Per tal de recopilar evidències dels hàbits saludables que es donen fora de l’escola s’han incorporat dos codis QR al carnet que enllacen directament a l’adreça de correu electrònic del mestre i a un formulari en línia.

Carnet d'hàbits saludables

Font: mouelcos.cat

 

Per poder utilitzar els codis QR cal disposar d’un dispositiu mòbil amb un lector de codis QR instal·lat. Es proposa la utilització de l’aplicació QR Droid.

Descàrrega de l’aplicació

 

Utilització de l’aplicació amb el correu electrònic

 

Utilització de l’aplicació amb el formulari

 

L’alumnat també pot aportar les seves evidències a través de la plataforma Google Classroom que fa servir l’escola. Tot l’alumnat de cicle superior disposa d’un nom d’usuari i una adreça de correu electrònic del tipus nom@escagustibartra.cat.

 

Com podem avaluar aquesta activitat

L’avaluació formativa d’aquesta activitat es va realitzant a mesura que l’alumnat aconsegueix que se li registrin en el seu carnet els diferents hàbits saludables observats.

Per realitzar una avaluació qualificadora es pot crear una rúbrica on es defineixin els nivells d’assoliment en funció de diferents criteris d’avaluació que es vulguin tenir en compte. Per exemple.

Carnet d'hàbits saludables

Carnet d’hàbits saludables

Documents descarregables i editables

https://app.box.com/s/lq065ltxglb1acag51ohwdlokrj3nwey

 

L’activitat “Carnet d’hàbits saludables” està inspirada i és una adaptació de l’activitat plantejada per la professora Ana Rivas Huertas “Carnet de puntos saludables“.

Aquesta docent malauradament ens va deixar l’any 2019.

La seva pàgina web i els seus perfils a les xarxes encara estan actius i les seves propostes poden seguir servint d’inspiració per a altres docents d’educació física.

Pàgina web: https://anarivash.wixsite.com/misitio

Linktree: https://linktr.ee/ana.rivas.edufis

 

Les imatges que formen part del “Carnet d’hàbits saludables” estan extretes de la web https://www.flaticon.com/

 

Si poseu en pràctica aquesta activitat i teniu idees, modificacions o propostes de millora les podeu compartir en els comentaris.

Carnet d'hàbits saludables

Font: mouelcos.cat

També us pot interessar

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.