
Rúbrica d’un sol punt
Rúbrica d’un sol punt
Rúbrica d’un sol punt. Una rúbrica d’avaluació d’un sol punt és un instrument d’avaluació formativa, encara poc coneguda, que simplifica l’estructura d’una rúbrica d’avaluació analítica que sol incloure una sèrie de criteris d’avaluació i, per a cada criteri d’avaluació, una descripció detallada dels diferents nivells d’assoliment, normalment tres o quatre.
Una rúbrica d’avaluació d’un sol punt generalment incorpora:
- Una columna central amb els criteris d’avaluació establerts o els objectius d’aprenentatge a assolir.
- Una columna lateral en la que l’agent avaluador ha d’anotar els aspectes positius assolits en relació amb el criteri d’avaluació establert o l’objectiu d’aprenentatge a assolir. Es correspondria amb el què s’ha après.
- Una columna lateral en la que l’agent avaluador ha d’anotar els aspectes susceptibles de millora en relació amb el criteri d’avaluació establert o l’objectiu d’aprenentatge a assolir. Es correspondria amb el què cal millorar i de quina manera.
La rúbrica d’avaluació d’un sol punt és un instrument d’avaluació formativa que pot ser aplicat per diferents agents de l’avaluació: autoavaluació per part del propi alumnat, coavaluació per part dels companys/es i heteroavaluació per part del professorat.
La utilització de la rúbrica d’avaluació d’un sol punt com a instrument d’avaluació formativa presenta alguns avantatges:
- És més simple d’elaborar i més clara d’entendre que una rúbrica d’avaluació analítica ja que no requereix la redacció una descripció detallada dels diferents nivells d’assoliment per a cada criteri d’avaluació que en ocasions pot ser difícil d’establir per al professorat i complicada d’entendre per a l’alumnat.
- Permet proporcionar una retroalimentació més personalitzada, detallada i específica a l’alumnat
- Està enfocada en la millora i el progrés ja que tant l’alumnat com l’agent avaluador s’han de focalitzar en els aspectes que manquen per assolir el criteri d’avaluació establert o l’objectiu d’aprenentatge a assolir i per tant en què cal fer per millorar. Per això és un instrument d’avaluació que permet incidir en l’autoregulació de l’aprenentatge.
La utilització de la rúbrica d’avaluació analítica també presenta altres avantatges:
- La descripció detallada dels diferents nivells d’assoliment permet a l’agent avaluador identificar amb precisió on es troba el subjecte avaluat en relació a cada criteri d’avaluació establert. Això és útil des del punt de vista d’una avaluació qualificadora
- L’alumnat sap què es requereix per arribar a assolir cadascun dels diferents nivells d’assoliment definits a la rúbrica.

Exemple d’una rúbrica d’avaluació analítica. Twincon

Exemple d’una rúbrica d’avaluació d’un sol punt. Twincon

Exemple d’una rúbrica d’avaluació d’un sol punt. Pilota valenciana. Autor Òscar Botella i Llorca

Més informació
http://ivanbellatheteacher.blogspot.com/2019/01/rubriques-dun-sol-punt-i-ara-com.html