Infografies com a suport per a les classes d’educació física

Infografies com a suport per a les classes d'educació física
Font: mouelcos.cat

Infografies com a suport per a les classes d’educació física

Infografies com a suport per a les classes d’educació física. Una infografia és una representació gràfica que pretén explicar o resumir una informació combinant icones, imatges, gràfics, etc. amb descripcions, narracions, interpretacions i dades. Són interpretacions visuals dels mateixos textos i resulten més atractives per a l’alumnat.

Tot i que els gràfics tenen una existència que data de molts anys enrere, les infografies (de l’anglès, information graphics), han revolucionat el disseny, especialment en l’àmbit periodístic i editorial.

Fonamentalment, el seu objectiu és simplificar i representar la informació que és complicada d’entendre simplement llegint el text. Amb un simple cop d’ull, podem captar el que el text ens explica, fent que la informació donada sigui més fàcil d’entendre, assimilar i recordar per a l’alumnat.

Mirem on mirem hi ha informació visual que reclama la nostra atenció. La comunicació efectiva i immediata a través d’una visualització sempre serà més senzilla que a través de llargs textos de complexa assimilació.

Per tot això, les infografies són cada vegada elements més utilitzats pel professorat per transmetre a l’alumnat informació d’una manera ràpida i atractiva. I també l’alumnat utilitza cada vegada més les infografies per a sintetitzar els aprenentatges que ha realitzat.

D’infografies en podem trobar de molts tipus i de temes molt diversos. N’hi ha que tenen més o menys text, més o menys colors o imatges.

Suport vital bàsic a l’escola

En el marc del treball de formació en suport vital bàsic per a l’alumnat que s’imparteix a l’escola hem creat aquestes dues infografies amb el programa de disseny Canva.

PLS

Infografia amb els passos a seguir per col·locar una persona en posició lateral de seguretat (PLS) en el cas que es trobi inconscient i respiri.

Al final de la infografia s’ha posat l’enllaç a un vídeo penjat a la plataforma Edpuzzle amb una sèrie de preguntes.

Infografies com a suport per a les classes d'educació física

Font: mouelcos.cat

 

Infografies com a suport per a les classes d'educació física

Font: mouelcos.cat

 

RCP

Infografia amb la manera d’actuar davant una persona que es troba en situació d’aturada cardio respiratòria (RCP o reanimació cardio pulmonar).

 

Infografies com a suport per a les classes d'educació física

Font: mouelcos.cat

 

Infografies com a suport per a les classes d'educació física

Font: mouelcos.cat

Promoció d’hàbits saludables

Per tal de promoure hàbits saludables entre el nostre alumnat les infografies també poden ser un bon recurs. Infografia per promoure els hàbits saludables en format de targeta. Cada targeta fa esment a un hàbit saludable diferent.

 

Infografies com a suport per a les classes d'educació física

Font: mouelcos.cat

 

Infografies com a suport per a les classes d'educació física

Font: mouelcos.cat

 

 

Infografies com a suport per a les classes d'educació física

Font: mouelcos.cat

 

 

Infografies com a suport per a les classes d'educació física

Font: mouelcos.cat

 

 

Infografies com a suport per a les classes d'educació física

Font: mouelcos.cat

 

 

Infografies com a suport per a les classes d'educació física

Font: mouelcos.cat

 

 

Infografies com a suport per a les classes d'educació física

Font: mouelcos.cat

 

 

Infografies com a suport per a les classes d'educació física

Font: mouelcos.cat

 

 

Infografies com a suport per a les classes d'educació física

Font: mouelcos.cat

 

 

Infografies com a suport per a les classes d'educació física

Font: mouelcos.cat

 

 

Infografies com a suport per a les classes d'educació física

Font: mouelcos.cat

Totes aquestes infografies tenen una versió estàtica per imprimir en format paper i una versió en moviment que pot ser útil per compartir a través de blogs, pàgines web o xarxes socials per tal que siguin visualitzades a través de dispositius digitals.

Exemple d’infografies creades per l’alumnat per tal d’explicar el joc mölkky après a les classes d’educació física

https://www.mouelcos.cat/?p=89359

Exemple de fulletons realitzats per l’alumnat utilitzant la tècnica del visual thinking amb explicacions dels beneficis de la pràctica d’activitat física i trucs per ser actiu durant la vida diària

Cliqueu damunt la imatge per visualitzar-los.

Infografies com a suport per a les classes d'educació física

Font: mouelcos.cat

Exemple d’infografies creades pel professorat per tal de difondre el coneixement d’esports poc coneguts

https://www.mouelcos.cat/?p=88608

https://www.mouelcos.cat/?p=89466

Passos a seguir per a fer una bona representació gràfica, no només una infografia

1. Elecció del contingut: clar tenir molt clar quin és el contingut que es vol representar. Aquest ha de ser concret i precís.

2. Cerca d’informació: és important seleccionar molt bé quines són les idees claus que es volen transmetre a l’hora de representar el contingut. A més, es pot seleccionar aquella informació secundària, afegida com a hipervincle o com a informació annexe, que complementarà, clarificarà i ampliarà la informació de les idees clau.

3. Elecció del format de la representació: un cop tenim la informació necessària, cal pensar quin tipus de representació gràfica serà més adequada per a representar-la (una inforgrafia, un vídeo animat, una línia del temps, etc.)

4. Elecció del recurs digital per a la representació gràfica: no tots els recursos digitals ofereixen les mateixes possibilitats. Cal escollir aquell que millor s’adapti a la representació que volem elaborar. Cal tenir en compte diferents factors, entre ells, que aquest recurs ofereixi el màxim d’opcions per la presentació en múltiples formats (àudios, hipervincles, vídeos, etc.).

5. Elecció d’elements visuals per a la representació gràfica: un dels factors més importants a l’hora de plasmar gràficament un contingut és l’elecció de les imatges i de les plantilles (si és el cas) que s’utilitzaran. Aquests elements visuals han de representar molt bé les idees clau que volem transmetre. Han de ser prou clares i precises per tal que, a simple vista, ja s’entengui el que es vol explicar.

6. Composició de la representació gràfica: tota representació gràfica ha de tenir una narrativa darrera que li doni coherència. És a dir, l’ordre en la presnetació dels diferents elements ha de seguir una lògica, ja sigui en una infografia, vídeo animat, línia del temps o mapa mental. La seqüència i l’ordre ha de tenir sentit i ha d’estar molt ben estructurada.

7. Disseny estètic: en tota representació gràfica és important cuidar el disseny estètic. La combinació de colors, l’estil de les imatges, el tipus de lletra i el seu tamany, la composició, etc. ha de ser atraient visualment i ha de ser equilibrat. En definitiva, l’elecció del disseny ha de ser agradable a la vista.

Font: Curs XTEC itinerari de creació de continguts. Estiu 2021

Eines per crear infografies

 

Canva. Aplicació de disseny gràfic. Disposa d’una versió gratuïta per a educació

 

 

 

 

Genially. Aplicació de creació de presentacions interactives

 

 

 

 

Edit. Editor de disseny gràfic

 

 

 

 

Flaticon. Magatzem gratuït d’icones i enganxines per utilitzar en els nostres projectes

Infografies com a suport per a les classes d'educació física

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *