
Gamificació a educació física
Gamificació a educació física
Darrerament el concepte de gamificació s’ha estès a diferents àmbits socials com ara el màrqueting o els negocis i també en l’àmbit educatiu.
La gamificació consisteix en la utilització de principis i mecàniques del joc en entorns no lúdics amb la finalitat de potenciar la motivació, la concentració, la fidelització i altres valors comuns a tots els jocs.
La gamificació es pot aplicar a diferents aspectes com ara rutines, habilitats, continguts, preparació d’exàmens, realització de deures, projectes o treballs, comportament, etc.
Des del meu punt de vista, en el món educatiu la gamificació és especialment útil per tal de millorar la retroalimentació entre mestres i alumnes, afavorir la motivació i implicació dels alumnes, dotar-los d’una major autonomia i fer-los partícips del seu aprenentatge a partir d’objectius a curt termini clars i assolibles.
Més informació en aquests enllaços:
http://www.gamificacion.com/que-es-la-gamificacion
http://justificaturespuesta.com/gamificacion-7-claves-para-entender-que-es-y-como-funciona/
http://www.educativa.com/blog-articulos/gamificacion-el-aprendizaje-divertido/
https://hipertextual.com/2015/02/gamificar-la-educacion
Dins de les sessions d’educació física he començat a introduir la gamificació d’una manera molt incipient a través de l’entrega d’insígnies lligada al compliment dels hàbits de salut, a la realització de determinades tasques i a la participació voluntària en diferents activitats esportives fora de l’horari escolar.
Podem cercar insígnies a la xarxa https://www.mouelcos.cat/?p=2142 o bé les podem elaborar nosaltres mateixos amb aplicacions com Makebadges http://www.makebadg.es/badge
Disposem en una paret del gimnàs d’unes graelles amb els noms de tots els alumnes en les que anem enganxant les diferents insígnies aconseguides al llarg del curs. Un cop acabat el curs retallem aquestes graelles i cada alumne s’endú les seves insígnies.

Insígnia per haver realitzat amb responsabilitat durant un mes el càrrec d’alumne col·laborador

Insígnia per haver preguntat als familiars a quins jocs jugaven quan eren petits i haver omplert la fitxa de descripció d’un dels jocs per compartir-lo amb la resta de la classe
Insígnia per haver participat voluntàriament en una cursa d’orientació organitzada pel Consell esportiu fora de l’horari lectiu com a activitat final d’una unitat de programació dedicada a conèixer aquest esport
Insígnia per haver aportat proves d’haver realitzat alguna activitat física saludable fora de l’horari escolar

Insígnia per haver aportat la seva pròpia bicicleta i haver-la compartit amb els companys durant la realització de la unitat de programació dedicada al ciclisme
Insígnia per participar voluntàriament fora de l’horari lectiu en el Campionat comarcal de cros escolar

Insígnia per haver aportat els seus propis patins o el seu patinet i haver-los compartit amb els companys durant la realització de la unitat de programació dedicada als lliscaments
Imatges extretes de
https://thephysicaleducator.com
La gamificació també es pot dur a terme utilitzant eines digitals com ara Classdojo o Classcraft.
Classdojo
Classdojo és una aplicació gratuïta enfocada a premiar el bon comportament dels alumnes a les aules. Les dades recollides es podem compartir amb les famílies.
https://www.classdojo.com/ca-es
Altres experiències de gamificació en educació física són.
Play the game de Meritxell Monguillot. Article publicat a la revista Apunts. Educació física i esports
http://www.revista-apunts.com/hemeroteca?article=1671
Epic Clans de Lluís Almirall. Article publicat a la revista Tándem. Didáctica de la educación física
http://tandem.grao.com/revistas/tandem/51-recrea-tu-ocio/epic-clans-gamificando-la-educacion-fisica