Gamificació a educació física
Gamificació a educació física
Darrerament el concepte de gamificació s’ha estès a diferents àmbits socials com ara el màrqueting o els negocis i també en l’àmbit educatiu.
La gamificació consisteix en la utilització de principis i mecàniques del joc en entorns no lúdics amb la finalitat de potenciar la motivació, la concentració, la fidelització i altres valors comuns a tots els jocs.
La gamificació es pot aplicar a diferents aspectes com ara rutines, habilitats, continguts, preparació d’exàmens, realització de deures, projectes o treballs, comportament, etc.
Des del meu punt de vista, en el món educatiu la gamificació és especialment útil per tal de millorar la retroalimentació entre mestres i alumnes, afavorir la motivació i implicació dels alumnes, dotar-los d’una major autonomia i fer-los partícips del seu aprenentatge a partir d’objectius a curt termini clars i assolibles.
Més informació en aquests enllaços:
http://www.gamificacion.com/que-es-la-gamificacion
http://justificaturespuesta.com/gamificacion-7-claves-para-entender-que-es-y-como-funciona/
http://www.educativa.com/blog-articulos/gamificacion-el-aprendizaje-divertido/
https://hipertextual.com/2015/02/gamificar-la-educacion
Dins de les sessions d’educació física he començat a introduir la gamificació d’una manera molt incipient a través de l’entrega d’insígnies lligada al compliment dels hàbits de salut, a la realització de determinades tasques i a la participació voluntària en diferents activitats esportives fora de l’horari escolar.
Podem cercar insígnies a la xarxa https://www.mouelcos.cat/?p=2142 o bé les podem elaborar nosaltres mateixos amb aplicacions com Makebadges http://www.makebadg.es/badge
Disposem en una paret del gimnàs d’unes graelles amb els noms de tots els alumnes en les que anem enganxant les diferents insígnies aconseguides al llarg del curs. Un cop acabat el curs retallem aquestes graelles i cada alumne s’endú les seves insígnies.
Imatges extretes de
https://thephysicaleducator.com/
La gamificació també es pot dur a terme utilitzant eines digitals com ara Classdojo o Classcraft.
Classdojo
Classdojo és una aplicació gratuïta enfocada a premiar el bon comportament dels alumnes a les aules. Les dades recollides es podem compartir amb les famílies.
https://www.classdojo.com/ca-es
Classcraft
Classcraft és la manera més agosarada que conec fins ara d’introduir el concepte de gamificació a l’aula. Es tracta d’una mena d’adaptació del joc de rol “World of Warcraft” aplicat a l’educació amb una enorme càrrega de gamificació. Consisteix en una plataforma freemium (gratuïta tot i que amb opcions de pagament que desbloquegen nou contingut) molt visual i atractiva que permet crear un món de personatges (mags, guaridors i guerrers) que han de cooperar i participar en missions per anar guanyant punts i or amb el que millorar el seu equip. L’objectiu és anar avançant de manera col·laborativa alhora que s’aprèn i es desenvolupa el propi coneixement.
https://www.classcraft.com/ca/
Altres experiències de gamificació en educació física són.
Play the game de Meritxell Monguillot. Article publicat a la revista Apunts. Educació física i esports
http://www.revista-apunts.com/hemeroteca?article=1671
Epic Clans de Lluís Almirall. Article publicat a la revista Tándem. Didáctica de la educación física
http://tandem.grao.com/revistas/tandem/51-recrea-tu-ocio/epic-clans-gamificando-la-educacion-fisica