Ambicia’t a l’escola o a l’institut

Ambicia't a l'escola o a l'institut
Font: Manual per impartir cursos de conducció de bicicletes als centres d’educació de Terrassa

Ambicia’t a l’escola o a l’institut

L’Ajuntament de Terrassa ofereix a les escoles (6è de primària) i instituts (1r d’ESO) de la ciutat la possibilitat de participar en l’activitat relacionada amb la mobilitat “Ambicia’t a l’escola o a l’institut”.

“Ambicia’t a l’escola o a l’institut” pot formar part del currículum d’educació física, fomentant hàbits saludables i d’autonomia i introduint també elements d’educació viària i sostenibilitat.

Aquesta activitat està basada en el model Bikeability que proporciona capacitació ciclista als ciutadans britànics de qualsevol edat. Bikeability seqüència l’aprenentatge en tres etapes:

Nivell 1 (color vermell). L’objectiu és aprendre a controlar i dominar la bicicleta. Les activitats es desenvolupen en ambients segurs sense cotxes ni trànsit, normalment el pati de l’escola o un aparcament tancat al trànsit.

Aquest nivell inclou els aprenentatges:

  • Ajustar el casc correctament
  • Comprovar el correcte funcionament de la bicicleta abans de començar
  • Pujar i baixar de la bicicleta amb seguretat
  • Muntar en bicicleta i dominar-la
  • Evitar obstacles mostrant un bon control
  • Utilitzar els canvis de marxa de manera efectiva
  • Controlar la bicicleta amb una sola mà
  • Observar tot el que ens envolta mentre anem en bicicleta
  • Frenar de forma segura i ràpida si és necessari

Nivell 2 (color groc). Les activitats es desenvolupen al carrer, experimentant realment la circulació en bicicleta per trajectes curs i en situacions de poc trànsit al voltant de l’escola, el domicili o el lloc de feina.

Aquest nivell inclou els aprenentatges:

  • Començar i acabar un trajecte urbà
  • Passar pel costat de cotxes estacionats o avançar vehicles en moviment més lents
  • Fer un canvi de sentit
  • Identificar i reaccionar davant possibles riscos
  • Comunicar les intencions als altres usuaris de la via i vianants, segons correspongui
  • Posicionar-se a la via de manera efectiva
  • Utilitzar les cruïlles, incloent-hi girar cap a l’esquerra i incorporar-se i sortir de vies secundàries
  • Utilitzar el codi de circulació i prendre decisions per conduir de manera segura

Nivell 3 (color verd). S’aprenen les habilitats necessàries per enfrontar-se a diferents situacions amb trànsit en tot tipus de carrers i a major velocitat.

Aquest nivell inclou els aprenentatges:

  • Circular pràcticament per qualsevol lloc: cruïlles, rotondes, vies de diversos carrils i semàfors
  • Planificar una ruta per qualsevol via
  • Conèixer els punts cecs del conductor i saber com evitar-los
  • Circular en situacions de cues o trànsit lent
  • Identificar i reaccionar davant superfícies perilloses

Vídeos Bikeability nivell 1

 

Vídeos Bikeability nivell 2

 

Terrassa és la primera ciutat de l’estat espanyol que posa a disposició de les escoles aquesta activitat basada en el model Bikeability, per tal de formar i capacitar als alumnes per circular de forma segura en bicicleta per la ciutat.

“Ambicia’t a l’escola o a l’institut” té una durada de 6 hores repartides en dos dies:

 

Ambicia't a l'escola o a l'institut

Font: Manual per impartir cursos de conducció de bicicletes als centres d’educació de Terrassa

 

Dia 1

Activitat 1: Què cal saber abans d’agafar la bicicleta (sessió teòrica)

Activitat 2: Exercicis per a la millora del control en la conducció de la bicicleta (sessió pràctica). Objectius – Treballar l’equilibri dinàmic – Entrenar a aguantar el manillar amb una sola mà per efectuar senyalitzacions – Practicar el càlcul d’espai i temps a objectes fixes – Practicar el càlcul d’espai i temps a objectes mòbils – Mantenir la distància de seguretat en la circulació en filera i en parelles – Entrenar la circulació en grup – Practicar la coordinació de moviments amb altres ciclistes.

Activitat 3: Avaluació del control de la bicicleta per part dels alumnes: Test de Pauwels adaptat.

L’objectiu és fer una avaluació objectiva de la millora en l’aprenentatge que fa l’alumne del seu control sobre la bicicleta.
L’alumne ha de ser capaç de superar circuit de proves d’habilitat amb una penalització mínima per a la qual es tindrà en compte la destresa i el temps emprat.

Dia 2

Activitat 4: Com circular amb bicicleta (sessió teòrica)

Coneixement de la senyalització a les vies, diferents tipus de vies de circulació i carrils bici, com circular amb grup, com circular individualment, protocol de seguretat abans de realitzar qualsevol maniobra per part del ciclista, protocol d’execució de les maniobres més comunes, com circular en grup.

Activitat 5: Com circular amb bicicleta (Sessió pràctica)

Sortida amb bici amb tot el grup fins a un punt de la ciutat on es realitzaran les pràctiques de conducció dels alumnes.
Un cop arribats a l’espai de pràctiques (un punt estudiat de la ciutat amb trànsit pacificat, però no neutralitzat), els alumnes de manera individual amb la supervisió dels educadors realitzaran els exercicis de senyalització que s’han treballat a la sessió teòrica. Tornada en grup al punt inicial.

 

Circuit d’habilitats (Test de Pauwels adaptat)

Ambicia't a l'escola o a l'institut

Font: Manual per impartir cursos de conducció de bicicletes als centres d’educació de Terrassa

 

 

Manual per impartir cursos de conducció de bicicletes als centres d’educació de Terrassa

 

Web de la bicicleta de l’Ajuntament de Terrassa

http://www.terrassa.cat/bicicleta

Ambicia't a l'escola o a l'institut

Font: Ajuntament de Terrassa

 

Altres projectes

La Bici en el cole

http://labicienelcole.com/

Projecte Con bici al Instituto

http://www.mapama.gob.es/gl/ceneam/recursos/materiales/con-bici-al-instituto.aspx

Programa Muévete en bici

https://mueveteruedasredondas.wordpress.com/2015/02/06/programa-muevete-en-bici/

Projecte Melilla ConBici

https://melillaconbici.com/2013/05/19/educacion-vial-en-bicicleta-2/

Educabici. Portem la bici als centres educatius

http://educabici.bacc.cat/el-projecte/

 

Play on Pedals

Progressió per als que no saben encara anar en bici

<

També us pot interessar

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.