Com crear un mapa per a una cursa d’orientació a l’escola

Com crear un mapa per a una cursa d'orientació a l'escola

Com crear un mapa per a una cursa d’orientació a l’escola

 

Una cursa d’orientació és una activitat que pot ser molt interessant i motivadora per a fer a les nostres classes d’EF.  A més contribueix a desenvolupar moltes de les competències bàsiques que prescriu el currículum.

En una seqüenciació lògica, abans de fer una cursa d’orientació cal dissenyar activitats que ens ajudin a saber situar-nos i organitzar-nos en l’espai.

Com crear un mapa per a una cursa d'orientació a l'escola

 

La primera cursa d’orientació pot fer-se en les mateixes instal·lacions de l’escola. Per això cal que creem el nostre propi mapa.

Aquesta és la manera com ens podem fer el nostre propi mapa d’una manera casolana. Especialment aquells que no estiguin avesats a fer servir eines TIC com un programa editor d’imatges o altre programari específic de creació de mapes per a curses d’orientació.

 

Com crear un mapa per a una cursa d’orientació a l’escola

Quin material necessitem?

  • Plànol arquitectònic de l’escola
  • Paper vegetal i clips
  • Bolígraf de color negre i llapis
  • Colors verd, blau i marró
  • Regle

 

Elaborem el mapa

El primer que necessitem és localitzar a la secretaria del centre els plànols arquitectònics. En el cas d’obra nova han de ser en el llibre d’obra. Si no els trobem a la mateixa escola podem posar-nos en contacte amb el departament d’urbanisme del districte o ajuntament on es trobi l’escola.

 

Hem de fer servir el plànol del centre que representi les zones útils per a confeccionar el nostre mapa i sobre el qual després fer la nostra cursa. Normalment són: planta baixa, patis, pistes esportives …

 

Calcar amb el bolígraf negre damunt el paper vegetal el contorn de l’edifici i els elements necessaris per a la nostra cartografia. No cal dibuixar aquells elements i mobiliari que puguin confondre a l’alumnat.

 

Un cop dibuixat el contorn de l’edifici hem de fer servir els colors per dibuixar els elements naturals o de mobiliari que ens siguin d’interès.

  • De color verd els elements naturals com arbres, arbustos o plantes.
  • De color blau les fonts d’aigua.
  • De color marró els altres elements particulars determinats com ara bancs, fanals, paperera …

Creem el traçat per fer la cursa

Un cop hem dibuixat el nostre mapa hem de fotocopiar-lo i fer dues còpies. Una l’hem de guardar com a mapa original per a futures activitats.

A l’altra còpia hem de dibuixar els cèrcols allà on col·locarem les nostres fites o controls per al traçat proposat.

Les fites s’han de numerar. S’aconsella fer-ho a partir del número 31. També hem d’assignar a cada fina un número d’ordre.

A l’hora de dissenyar el nostre traçat hem de procurar que de fita a fina hi hagi almenys dues possibilitats d’atac (depenent de les instal·lacions de què disposem això pot ser difícil).D’aquesta manera provoquen a l’alumnat que hagi de decidir la que creguin que és la millor opció de cursa.

Per agilitzar l’activitat podem invertir l’ordre de realització d’un mateix traçat. És a dir que en un traçat de 9 fites es pot fer de la 31 a la 40 o de la 40 a la 31. Tenim moltes possibilitats: fer el recorregut en forma d’estrella, preparar traçats diferents, etc.

Els controls poden ser fites, però també trossos de cartolina amb la informació necessària.

Mapa dels patis de l’escola Vila Olímpica de Barcelona.

Com crear un mapa per a una cursa d'orientació a l'escola

Informació extreta de la formació impartida pel Consell Esportiu de Terrassa per José Gregorio Alonso durant el mes de març de 2009.

De la mateixa manera també podem, a partir de la informació extreta per exemple de Google Maps, elaborar el nostre mapa d’un parc públic proper a l’escola.

Aquest és un exemple de mapa elaborat per l’Albert Tena de l’escola França de Terrassa.

També us pot interessar

1 resposta

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.