Banc del temps d’educació física – BdTEF

Banc del temps d'educació física - BdTEF
Font: www.crearlogogratisonline.com

Banc del temps d’educació física – BdTEF

El Banc del temps d’educació física – BdtEF és una activitat que es basa en la comunicació “El banco de Tiempo Escolar en Educación Física como estrategia de aprendizaje cooperativo” presentada per Núria Monzonís Martínez i Marta Capllonch Bujosa en el 10è Congrés internacional d’activitats físiques cooperatives celebrat a Barcelona el mes de juliol de 2016. Es fonamenta en la filosofia dels bancs del temps comunitaris en els que la unitat d’intercanvi no són els diners sinó el temps.

El Banc del temps d’educació física – BdTEF és una forma d’aplicar sistemàticament la metodologia d’aprenentatge entre iguals amb l’objectiu de millorar el clima de convivència escolar a l’aula a través del desenvolupament d’habilitats socials i comunicatives dels alumnes, fomentar la cohesió de grup, millorar la responsabilitat individual i compartida i l’autoestima dels alumnes.

Les actes d’aquest congrés es poden consultar en aquest enllaç.

https://app.box.com/s/bjukkk3kdtwf3hjgepmgjvi0l1kflli2

 

 

Aquesta activitat consta de tres fases.

 

Banc del temps d'educació física - BdTEF

Font: mouelcos.cat

Fase 1. Introducció

Prèviament a la posada en pràctica en sí de l’activitat el Banc del temps d’educació físcia – BdtEF comptem que ja hem realitzat activitats d’autoconeixement dels alumnes per millorar la seva autoestima, activitats de cohesió i de coneixement dels membres del grup-classe entre sí així com accions de sensibilització sobre les possibilitats d’aprenentatge de manera cooperativa a través de la metodologia de l’aprenentatge entre iguals.

Aquesta fase acaba amb les propostes inicials que redacten els alumnes de dues activitats o habilitats que creuen que poden ensenyar als seus companys. Aquesta graella que ha d’incloure què es vol ensenyar, una explicació de la manera de fer-ho i una previsió del material necessari es pot treballar des d’altres àmbits diferents als de l’EF.

Banc del temps d'educació física - BdTEF

Font: mouelcos.cat

Fase 2. Intercanvis

Un cop redactades les diferents propostes cal elaborar les parelles de treball utilitzant el mètode d’agrupació que el mestre estimi oportú (a l’atzar, per afinitat, per sexe, etc.). Cada membre de la parella exposa de manera oral què ofereix i l’altre tria quina de les dues propostes prefereix. Cal incidir en que el criteri principal a l’hora de fer la tria de l’activitat no és tant la que ens agradi més o ens ho passem millor, sinó aquella en la que tinguem més dificultats i major marge de millora.

El mestre d’EF dedica les sessions que cregui convenient a posar en pràctica el BdtEF. En una sessió d’uns 60 minuts la distribució del temps aproximadament seria aquesta:

  • 20′ alumne 1 ensenya
  • 20′ alumne 2 ensenya
  • 10′ avaluació de l’intercanvi
  • 5′ formació de noves parelles

En acabar cada sessió i abans de formar les noves parelles cal omplir la graella d’avaluació.

Banc del temps d'educació física - BdTEF

Font: mouelcos.cat

 

Fase 3. Avaluació del programa BdTEF

A partir de l’observació per part del mestre, de l’anàlisi de les graelles d’avaluació i de comentar amb els alumnes el funcionament d’aquest activitat en acabar-la, podem avaluar-la per comprovar si s’han produit aprenentatges i millores en relació a:

  • Aprenentatge per oferir i rebre ajudes d’un company
  • Pràctica d’habilitats comunicatives i socials
  • Increment de la pròpia autoestima
  • Desenvolupament de la responsabilitat individual
  • Foment de la cohesió de grup a partir de les relacions entre iguals
  • Millora del domini d’habilitats motrius proposades pels alumnes

 

Els documents editables i descarregables per dur a terme Banc del temps d’educació física – BdTEF

 

 

Save

Save

Save

També us pot interessar

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.