Projecte Formigues Cooperatives a l’escola

Projecte Formigues Cooperatives a l'escola

Projecte Formigues Cooperatives a l’escola

Enguany estem participant per primera vegada en el projecte Formigues Cooperatives a l’escola.

Formigues Cooperatives és un projecte telemàtic cooperatiu en el que alumnes de diferents escoles de Catalunya exsperimenten reptes cooperatius a la classe d’educació física i posteriorment n’inventen de nous, els comparteixen amb altres escoles, els proven, els milloren i en fan una valoració.

El projecte es desenvolupa principalment en català i des de l’àrea d’educació física, però requereix d’altres moments com poden ser l’ús de les eines TAC, tutoria i /o llengua.

Durant el mes d’octubre els mestres participants en el projecte vam fer una trobada a Sant Gregori (Girona) . En aquesta trobada els mestres components de l’equip organitzador van explicar en què consistia el projecte Formigues Cooperatives i van presentar els materials que han elaborat i han compartit amb tots nosaltres i l’espai web.

Tot just hem acabat la primera part del projecte en la que durant cinc sessions els alumnes agrupats per grups heterogenis de 5 persones han tractat de superar diferents reptes cooperatius.

Durant cada sessió he seleccionat vuit reptes d’entre l’ampli recull que ens van proporcionar a Sant Gregori. Prèviament els he classificat en tres nivells de dificultat atenent a criteris personals. He procurat presentar durant cada sessió una barreja de reptes dels tres nivells. Els reptes els he anat repartint jo mateix a cada grup per tal de fer la sessió més àgil i dinàmica procurant que tots els grups tinguessin l’opció de resoldre reptes dels tres nivells.

 

Exemple de repte cooperatiu

Exemple de repte cooperatiu

Projecte Formigues Cooperatives a l'escola

Realització del repte

 

L’estructura de les sessions ha estat aquesta:

  • A l’inici de cada sessió els membres del grup s’han repartit diferents rols: secretari, animador, material, moderador, ordre. Durant cada sessió el rol ha estat diferent, de manera que tots els membres del grup han hagut de passar per tots els rols. També abans de començar cada sessió hem llegit les funcions encomanades a cada rol per recordar què havíem de fer per tal de rebre una bona valoració per part dels companys de grup i també per tal d’aconseguir superar els diferents reptes proposats.
  • En acabar cadascuna de les sessions, els components de cada grup han efectuat una coavaluació aplicant els criteris d’avaluació que prèviament havien estat compartits amb ells.

avaluacio-rols

criteris-avaluaci-rols

  • En acabar totes les sessions d’aquesta primera part del projecte cada grup s’ha tornat a reunir per valorar si cada membre ha complert o no els objectius marcats a l’inici de la unitat.

avaluacio-s4-s6

Paral·lelament, i dedicant-hi una estona curta de temps, ens hem presentat a les altres escoles amb les que compartim formiguer (escoles amb les que durant el segon trimestre intercanviarem els reptes que ens inventem) i hem compartit uns vídeos que hem gravat durant el desenvolupament d’una de les sessions.

 

 

 

Fins aquí la feina de Formigues Cooperatives que hem fet durant aquest trimestre.

Durant el segon trimestre del curs durem a terme la segona part d’aquest projecte que consistirà en dissenyar els nostres propis reptes cooperatius, compartir-los amb les escoles del nostre formiguer, resoldre els reptes que ens presentin i valorar-los.

 

De moment el balanç fins ara és molt positiu. Algunes reflexions al respecte:

  • La majoria dels grups han treballat de manera autònoma aplicant les consignes rebudes.
  • A vegades ha costat que alguns membres del grup fessin aportacions d’idees, es posessin d’acord o respectessin les opinions dels companys. En aquests casos ha calgut la intervenció del mestre.
  • Alguns rols han costat més de dur a terme que d’altres. Millor secretari, animador i material que moderador i ordre.
  • De la primera a la darrera sessió he vist una evolució positiva pel que fa a la utilització d’estratègies de cooperació. Al principi hi havia més suma d’accions individuals que en ocasions feien inviable superar el repte i cap al final s’ha produït major interacció entre els membres del grup.
  • En algunes ocasions alguns grups tractaven de superar un repte d’una manera determinada o sense complir tots els requeriments del repte. No ho aconseguien, però s’entestaven a repetir-ho una i altra vegada sense posar en pràctica altres maneres de fer-ho. En aquests casos era necessària la intervenció del mestre per tal de reconduir la situació.
  • El fet de superar un repte, independentment del nombre de reptes superats en una sessió ha suposat una motivació molt alta i motiu d’alegria.
  • Els alumnes han estat honestos i exigents en les seves valoracions. Ha calgut reforçar el concepte d’avaluar per aprendre en el sentit que les valoracions dels companys han de ser interpretades com una ajuda per fer veure a cadascú què no ha fet bé i què ha de fer per millorar.
  • Alguns reptes han costat d’entendre tot i haver-los rellegit diverses vegades. De cara a altres cursos potser convindria simplificar el redactat.
  • Sens dubte els alumnes han après utilitzant el seu cos i posant en pràctica habilitats socials.

 

Projecte Formigues Cooperatives a l'escola

Cliqueu damunt la imatge per veure les fotografies de Formigues Cooperatives

 

 

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

També us pot interessar

2 respostes

  1. Teo ha dit:

    Molt bon projecte!
    Jo també sóc mestre d’educació física i em sembla molt interessant desenvolupar propostes formatives que busquin la cooperació com element clau per desenvolupar altres competències. El fet de generar coneixement i compartir-ho és fantàstic. Felicitats!

    Teo

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.