Mou el cos, desvetlla la ment

El model d’educació esportiva aplicat a una lliga de datchball

El model d'educació esportiva aplicat a una lliga de datchball

Font: mouelcos.cat

El model d’educació esportiva aplicat a una lliga de datchball

El model d’educació esportiva aplicat a una lliga de datchball. En el nou currículum d’educació física (DECRET 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica) s’incorpora per primera vegada el concepte de model pedagògic.

Un model pedagògic és una estructura o enfocament educatiu sistemàtic que orienta la planificació, l’execució i l’avaluació dels processos d’ensenyament i aprenentatge. Un model pedagògic es desenvolupa a partir de principis teòrics i pràctics amb l’objectiu de facilitar l’aprenentatge, el desenvolupament integral i l’adquisició d’habilitats físiques, cognitives i socials en l’alumnat.

Un d’aquests models pedagògics citats en el nou currículum és el de l’educació esportiva.

La materialització de tot aquest conjunt d’intencions es pot fer a través de l’aplicació o hibridació de diferents models pedagògics consolidats o emergents, entenent els models pedagògics com a plantejaments que formen part de les unitats didàctiques o projectes i que proporcionen un pla d’ensenyament comprensiu i coherent per assolir uns objectius d’aprenentatge a través de plans, decisions i accions d’acord amb un context i uns sabers.
Els models pedagògics proporcionen estructures a les persones docents per integrar adequadament estratègies i estils d’ensenyament a cada moment, però des d’una visió global de les unitats didàctiques o projectes. Sovint es pot fer necessari l’aplicació de diferents models pedagògics o la seva hibridació per optimitzar el seu funcionament.
Alguns d’aquests models pedagògics poden ser l’aprenentatge cooperatiu, l’ensenyament comprensiu, l’educació esportiva, la responsabilitat personal i social, l’estil actitudinal, l’educació física relacionada amb la salut, l’aprenentatge servei, l’educació d’aventura, l’autoconstrucció de materials o la ludificació, entre d’altres, sempre adaptats al context, a les característiques de l’alumnat i als sabers que es desenvolupen en aquesta etapa.
Aquests models pedagògics s’han de seleccionar en funció dels objectius plantejats i de les finalitats educatives perseguides, del context i de la tipologia d’alumnat i en general de tots aquells elements que acaben definint de quina manera es poden dur a terme les sessions d’Educació Física.

DECRET 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica

En el nou currículum d’educació física (DECRET 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica) es fa referència als jocs preesportius, reduïts i esports adaptats i alternatius i es descriuen les característiques que els fan d’especial utilitat per ser utilitzats com a recurs en aquesta etapa, especialment en contraposició als esports més populars i sense adaptacions.

El datchball seria un dels esports que compleix els requisits per estar englobat en aquesta categoria.

Els jocs preesportius, reduïts i esports adaptats i alternatius encaminats a la iniciació dels esports més institucionalitzats, que es presentaran amb tota la seva normativa i característiques durant l’etapa de l’educació secundària, que es troben a mig camí entre el joc lliure i el joc esportiu estàndard o esport i que també poden ser un bon recurs. Parteixen d’unes regles inicials però tenen un gran marge de canvi i de modificació mentre es practiquen, així com la possibilitat de construir i donar lloc a nous jocs i a regles noves. Les persones docents i l’alumnat poden introduir modificacions en diferents elements dels jocs pel que fa a l’espai, el temps, les persones participants, el material i les normes. Aquestes modificacions han de permetre aprofitar tot el potencial educatiu d’aquest tipus d’activitats, afavorir la participació activa de tot l’alumnat evitant eliminacions i temps d’espera, amb independència del nivell d’habilitat, integrar tots els gèneres en les mateixes activitats, reduir la competitivitat i fomentar la cooperació.
En tot cas cal defugir la pràctica assimilada als esports de forma específica, especialment d’aquells coneguts, i de molta difusió, sobretot sense realitzar cap tipus d’adaptació.

DECRET 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica

El model d’educació esportiva

El model d’educació esportiva, és un model d’ensenyament escolar creat per Daryl Siedentop a principis dels anys vuitanta. Aquest model té com a objectiu oferir una pràctica àmplia i entusiasta de l’esport perquè l’alumnat pugui gaudir d’una xperiència esportiva més autèntica i significativa.
Les característiques i formes d’organització del model d’educació esportiva afavoreixen la creació d’un ambient a classe que promou l’èxit motor, cognitiu i afectiu de l’alumnat. Es permet a l’alumnat tenir temps suficient per desenvolupar i millorar les seves habilitats motrius, guanyar autonomia exercint responsabilitats en els seus rols i establir vincles socioafectius a causa del seu sentiment de pertinença a un equip.
Amb el model d’educació esportiva, es posa a l’alumnat en disposició de viure una experiència esportiva més vinculada a la realitat:

Aquest model té com a objectiu formar alumnes competents, cultes i entusiastes per la pràctica esportiva. A més, fomenta el treball en equip, la cooperació, l’autonomia, la participació i el respecte.

Els rols

Els rols són una sèrie de responsabilitats que l’alumnat ha de desenvolupar al llarg de la unitat didàctica o situació d’aprenentatge de manera que té un alt component de motivació ja que cadascú s’ha de comprometre a exercir el seu rol de manera correcta en bé de l’equip. El professorat lliura a cada participant una targeta on s’especifiquen les responsabilitats del rol a exercir. Es poden diferenciar tres tipus de rols.

Les fases

Idealment, el model d’educació esportiva s’estructura en les següents fases:

Per saber-ne més sobre el model d’educació esportiva

El datchball

Com s’ha aplicat el model pedagògic d’educació esportiva a la lliga de datchball?

Durant aquest curs he aplicat alguns elements de forma simplificada d’aquest model pedagògic en una lliga de datchball que s’ha implementat amb l’alumnat de tercer cicle, sisè.

Considero que és un model pedagògic molt interessant, però per les seves característiques (grau d’autonomia de l’alumnat, rols i coneixements associats, nombre elevat de sessions de classe que requereix, etc.) crec que es més aprofitable a l’etapa de l’educació secundària que no pas a l’etapa de l’educació primària

Rols

L’alumnat ha format equips fixos amb un nom i un crit d’ànim inicial i ha assumit diferents rols: tothom jugador/a i a més, entrenador/a, capità/a i àrbitre/a.

Dirigeix la primera sessió d’entrenament (assimilable a la pretemporada) i al seu equip al llarg de tota la competició (temporada).

És l’interlocutor/a del seu equip amb els/les àrbitres. Gestiona el registre de dades, la puntuació en una mena d’acta de cada encontre on es valora no només el resultat sinó també altres aspectes: animar durant el joc, acceptar les decisions dels/les àrbitres sense protestar i animar i acceptar el resultat i felicitar a l’altre equip.

Prepara el material de cada encontre, gestiona el seu bon funcionament i els possibles problemes que puguin sorgir de manera autònoma i juntament amb el capità/na registra la puntuació de cada encontre en acabar.

Fases

Afiliació. Una sessió de presentació de la lliga de datchball i el seu funcionament, normes de joc, elaboració de grups fixos de 4/ persones, tria de nom i crit d’animació, assignació de rols, etc.

Pretemporada. Una sessió en la que l’entrenador/a ha preparat i dirigit una sèrie d’exercicis amb diferent material (pilotes, cons, piques, cronòmetre, etc.) destinats a preparar la participació del seu equip en la lliga de datchball (esquivar, agafar, passar, llançar la pilota, etc.).

Temporada. 5/6 sessions de competició en format lliga tots amb tots entre els sis equips participants. El gimnàs s’ha dividit en dos camps i s’han fet dos encontres simultàniament en els que han participat quatre equips (1×1) i dos equips han fet d’àrbitres, un per a cada encontre.

Registre de dades. En acabar cada encontre el capità/na juntament amb l’àrbitre/a i amb la presència dels jugadors/es han anotat la puntuació de cada encontre que ha tingut en compte el resultat, animar durant el joc, acceptar les decisions dels/les àrbitres sense protestar i animar i acceptar el resultat i felicitar a l’altre equip.

Fase final i festivitat i premis. Un cop acabada la competició en format lliga ja no s’ha pogut concloure amb la fase final a causa de diversos imprevistos que han retallat el nombre de sessions d’educació física previstes.

Materials

Graella per registrar les dades dels encontres
Font: mouelcos.cat

https://app.box.com/s/6t95qco57l77ls5798oo899g7c1fw9ju

Targetes per comptabilitzar la puntuació
Font: mouelcos.cat
Font: mouelcos.cat
Font: mouelcos.cat

https://app.box.com/s/gd0yxbqtmn7yylpv1etbabhkgllt68m8

Infografia
Font: mouelcos.cat

https://app.box.com/s/tnbdaejcbpxq3e3ul3w807sdgp3d1oa8

Valoració

La valoració de l’aplicació simplificada del model d’educació esportiva a la lliga de datchball és positiva. Ha contribuït a fer l’alumnat més protagonista dels seus aprenentatges i a fer que els gestioni de manera més autònoma.

Aspectes positius

Aspectes a millorar

Fotografies d’aquesta activitat

Cliqueu damunt la imatge per veure fotografies d’aquesta activitat.

Per saber-ne més sobre els models pedagògics a l’educació física

Modelos pedagògicos en Educación Física. Què, cómo, por qué i para qué

Descàrrega gratuïta

Modelos pedagògicos en Educación Física

Amazon

Modelos pedagógicos en la educación física y el deporte

Descàrrega gratuïta

Exit mobile version