Nou currículum d’educació física a l’etapa de l’educació primària
Amb data 27 de setembre s’ha aprovat el nou decret d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica (DECRET 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica) que substitueix al currículum aprovat l’any 2015. Aquest document incorpora a l’annex 2 (pàgines 151-172) el nou currículum d’educació física a l’etapa de l’educació primària.
Aquest nou currículum no representa un canvi profund en la manera d’abordar el treball de l’àrea d’educació física a l’etapa de l’educació primària, sinó més aviat un aprofundiment en l’enfocament competencial ja introduït en el currículum de l’any 2015, a més d’altres canvis de tipus formal i organitzatiu.
https://app.box.com/s/q8ekwsyvk4rjj6d8uvigcm0gq5a0g2ts
L’estructura del nou document de currículum pel que fa a l’àrea d’educació física a l’etapa de l’educació primària consta de tres parts.
Una primera part introductòria on es fa la presentació de l’àrea d’educació física a l’etapa de l’educació primària i es plantegen les bases per abordar-la de manera competencial:
- El cos i el moviment són considerats com a elements fonamentals per a la formació integral de l’alumnat.
- L’àrea d’educació física va més enllà del que és motriu i ha d’aprofitar tot el potencial educatiu del cos i el moviment per incorporar aprenentatges que han de perdurar al llarg de la vida (hàbits saludables, habilitats socials, etc.).
- Breu descripció de les competències específiques i com abordar-les.
- La funció de l’avaluació al servei de la millora de l’aprenentatge de l’alumnat.
- Orientacions sobre la manera d’enfocar l’àrea.
- Els lligams de l’àrea d’educació física amb altres àrees i la necessitat d’introduir enfocaments interdisciplinaris en la mesura que sigui possible.
- Presentació de diferents models pedagògics consolidats o emergents susceptibles de ser utilitzats.
- El paper de la tecnologia a l’àrea i de quina manera es pot aprofitar per part de l’alumnat i el professorat al servei de l’aprenentatge.
- L’origen de les competències específiques i el seu paper juntament amb els criteris d’avaluació i els sabers en el nou currículum.
- Presentació dels diferents blocs de sabers i necessitat d’integrar sabers procedents de diferents blocs en les unitats didàctiques o projectes que es programin.
https://app.box.com/s/skovrhtfpxkmva2hwaud48djwne1vvib
Una segona part on s’expliciten les competències específiques i els criteris d’avaluació de l’àrea d’educació física a l’etapa de l’educació primària:
- Enumeració de les cinc competències específiques.
- Presentació dels criteris d’avaluació per cicles (primer cicle 1r i 2n, segon cicle 3r i 4t, tercer cicle 5è i 6è) vinculats a cadascuna de les competències específiques.
- Explicació del significat de cada competència, orientacions sobre la manera de dur-les a la pràctica i exemples d’activitats que poden contribuir al seu assoliment.
https://app.box.com/s/d31prhj3f8mnv93rtxjfzkidkwl4wasb
Una tercera part on es presenten els sabers que conformen el currículum de l’àrea d’educació física a l’etapa de l’educació primària:
- Definició del que es consideren sabers i situacions d’aprenentatge basades en contextos reals.
- Enumeració dels sabers per cicles (1r i 2n cursos, 3r i 4t cursos, i 5è i 6è cursos), contextualitzats i organitzats en cinc blocs de sabers i en agrupacions de sabers.
https://app.box.com/s/ue8d5ekcnlu4c5ngwus78zm5dgsa3g07
Competències, criteris d’avaluació i sabers de l’àrea d’educació física a l’etapa de l’educació primària
Els criteris d’avaluació i els sabers graduats a través dels cicles es vertebren al voltant de les competències específiques. Tot i que no hi ha una vinculació unívoca i directa entre criteris d’avaluació i sabers i les competències específiques s’han d’avaluar a través de la posada en acció de diferents sabers, aquesta graella pretén validar la coherència entre els elements que conformen el currículum de l’àrea d’educació física a l’etapa de l’educació primària: criteris d’avaluació, sabers i competències.
https://app.box.com/s/cip9ien0p0rd4i9j3ej2w36e09i789hi
Núvol de paraules
Núvol de paraules amb les paraules més utilitzades en el nou currículum d’educació física a l’etapa de l’educació primària.
Elaborat amb l’eina en línia Wordart.
https://wordart.com/73y8hpzge4x2/primaria_def