Mou el cos, desvetlla la ment

Joc dels hàbits saludables

Joc dels hàbits saludables

Font: mouelcos.cat

Joc dels hàbits saludables

El joc dels hàbits saludables sorgeix com a eina per introduir d’una manera lúdica conceptes relacionats amb la salut i l’estiu de vida actiu.

El joc incorpora una sèrie d’exercicis de tonificació del cos i també una sèrie de preguntes en relació a diferents categories:

Amb aquesta activitat podem contribuir a assolir les competències de la dimensió Hàbits saludables:

Més informació sobre les competències bàsiques de l’àmbit de l’educació física:

https://www.mouelcos.cat/?p=7513

http://ensenyament.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/competencies-basiques/primaria/ambit-educacio-fisica.pdf

 

Propostes de joc

Agrupació

Agrupats per grups de 3 o 4 jugadors en funció del criteri escollit (afinitat, sexe, atzar, heterogeneïtat, etc.).
D’aquesta manera els alumnes han de treballar de manera cooperativa per tal de respondre les preguntes i realitzar les activitats de tonificació del cos.
La tasca de supervisió per part de mestre se simplifica perquè té menys grups a controlar simultàniament.
Cada membre del grup ha d’assumir una tasca que pot anar variant al llarg del joc. Per exemple:

Font: mouelcos.cat

Joc de l’oca. Estímul competitiu

A mode del joc de l’oca es pot fer servir un dau per avançar per les diferents caselles del taulell de joc i respondre les preguntes i realitzar les activitats de tonificació del cos.
Un cop s’arriba a la casella final es pot donar per acabat el joc o es pot tornar a començar des del principi per mirar de caure en el màxim de caselles possible o fins i tot en totes les caselles del joc.
Si es cau en una casella que ja ha estat completada abans es pot repetir l’activitat de tonificació del cos o millor encara avançar una o les caselles necessàries fins caure en una casella que encara no s’hagi superat.
El joc pot finalitzar en acabar el temps establert o quan un equip hagi caigut en totes les caselles i per tant hagi respost a totes les preguntes i hagi realitzat totes les activitats.

 

Marcador col·lectiu. Estímul cooperatiu

El mètode del marcador col·lectiu és un mètode pensat per tal que tot el grup en surti beneficiat. Tots els participants realitzen individualment o en petits grups les tasques proposades pel mestre i acumulen punts no a títol propi sinó per a tot el grup. Aquests punts s’acumulen en el marcador col·lectiu i comporten obtenir una recompensa pactada prèviament.

Enlloc de fer servir un dau podem deixar que els alumnes triïn lliurement les caselles del joc.
Cada cop que un grup respon a la pregunta i realitza l’activitat de tonificació del cos d’una determinada casella ho anota en el taulell de joc col·lectiu exposat en una paret del gimnàs (amb un gomet, un retolador, etc.)
A més de proposar que cada grup superi el màxim nombre de caselles i per tant de preguntes i d’activitats de tonificació del cos podem establir recompenses per:

Si teniu altres propostes de joc podeu compartir-les als comentaris.

Plickers

Un cop acabada l’activitat o en una altra sessió podem avaluar les respostes a les preguntes sobre hàbits saludables utilitzant l’aplicació en línia Plickers disponible per a Androd i iOS i així aprofundir i comentar amb els alumnes sobre els diferents conceptes relacionats amb els hàbits saludables que apareixen en el joc.

Font: https://www.plickers.com/

Més informació sobre el funcionament d’aquesta aplicació i el seu ús en educació física en aquest enllaç:

https://efcompetencial.com/2017/03/23/el-papel-y-lapiz-pasa-a-la-historia-en-ef-bienvenido-plickers/

Incorporació d’habits saludables

Com a finalització d’aquesta activitat podem demanar que cada alumne o cada grup adquireixi el compromís de millorar, modificar o incorporar conductes en la seva vida diària en relació a un o més dels conceptes relacionats amb els hàbits saludables. Per avaluar positivament aquesta nova tasca els alumnes o els membres del grup hauran d’aportar evidències al mestre per demostrar que han millorat, modificat o incorporat conductes saludables en la seva vida diària com a mínim durant un temps establert.

Aquestes evidències poden ser de diferents tipus: enviar fotografies de pràctica d’activitat física o de formes d’alimentació saludable fora de l’horari lectiu, portar fruita per esmorzar els dies que hi ha educació física, etc.

 

Taulell de joc descarregable i editable

Es pot penjar en una paret del gimnàs o fer c.

Fitxes amb les preguntes i les activitats descarregables i editables

Es poden repartir pel gimnàs o fer còpies per repartir entre l’alumnat.

 

Per complementar el joc amb nou material llegiu aquest altre article

https://www.mouelcos.cat/?p=88376

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Exit mobile version