Gamificació a educació física: Pokémon actiu

Gamificació a educació física: Pokémon actiu
Font: mouelcos.cat

Gamificació a educació física: Pokémon actiu

Aquesta activitat que hem anomenat Pokémon actiu  introdueix estratègies de gamificació a l’educació física.

La gamificació consisteix en la integració de mecàniques pròpies dels jocs i dels videojocs en entorns no lúdics de tal manera que serveixi per motivar als alumnes.

Gamificació a educació física: Pokémon actiu

Infografia creada per www.aulaplaneta.com amb consells per introduir la gamificació a l’aula Font: aulaplaneta.com

 

L’objectiu del joc consisteix en que els alumnes aconsegueixin el màxim nombre de Pokémons i arribin a aconseguir també els Pokémons llegendaris.

El nostre objectiu d’educació física és que en acabar el joc els alumnes coneguin una varietat d’exercicis de tonificació del cos i siguin capaços de realitzar-los de manera autònoma i correcta.

Hi ha tres tipus de Pokémons: els Pokémons basics, el Pokémons resultat de l’evolució de Pokémons bàsics i els Pokémons llegendaris.

  • Pokémons bàsics. Per capturar un Pokémon bàsic cal fer correctament dos exercicis de tonificació del cos.
  • Pokémons resultat de l’evolució de Pokémons bàsics. Per capturar-los prèviament s’ha d’haver capturat un o dos Pokémons bàsics i fer també correctament dos exercicis de tonificació del cos.
  • Pokémons llegendaris. Per capturar-los s’ha d’haver acumulat un mínim de 2500 punts d’experiència o bé poder explicar la manera de realitzar correctament i presentar als companys de la classe dos dels exercicis necessaris per capturar Pokémons que hem après durant les sessions dedicades a aquest joc.

Material

Explicació del joc
Cartells de Pokémons
Cartells de descripció dels exercicis a fer per capturar cada Pokémon (sense codi QR i amb codi QR)
Cartells de Pokémons llegendaris
Targetes de mà de Pokémons. Inclou les imatges dels Pokémons i els exercicis a fer
Graella d’evolució de Pokémons
Graella de control dels Pokémons capturats
Pinces d’estendre la roba
Ordinador, projector, imatge o presentació animada dels Pokémon llegendaris (opcional)
Pilotes de colors

Tot el material descarregable i editable en aquest enllaç

https://app.box.com/s/ls1i8pnail75dzv7mlrqn2945xtc4jpe

Gamificació a educació física: Pokémon actiu

Font: mouelcos.cat

Preparació

Es reparteixen pel gimnàs els cartells de Pokémons juntament amb els cartells de descripció dels exercicis a fer per capturar cada Pokémon. Al costat de cada cartell es deixen les targetes de mà corresponents (al costat de Charmander s’han de posar les targetes de mà que corresponen a Charmander i així amb tots els altres Pokémons).

Nivell 1. Pokémon bàsic

Presentem als alumnes l’activitat explicant-los que han de tractar de convertir-se en mestres Pokémon durant les properes classes d’educació física. Per aconseguir-ho han de capturar el màxim nombre possible de Pokémons.

Agrupats per parelles han de realitzar un seguit d’exercicis de tonificació del cos. Per exemple, si una parella decideix que vol capturar a Charmander ha d’anar on està col·locat el cartell de Charmander i la descripció dels exercicis que cal fer per capturar-lo i realitzar-los correctament durant la quantitat de temps o de repeticions requerida. Un cop realitzats correctament els exercicis els alumnes poden agafar una targeta de mà del Pokémon per demostrar que l’han capturat.

Un cop capturat un Pokémon cada parella pot triar entre dues opcions:

  1. Capturar un altre Pokémon bàsic realitzant els exercicis requerits per fer-ho.
  2. Evolucionar el Pokémon que han capturat per aconseguir capturar un altre Pokémon. Per evolucionar un Pokémon bàsic han de buscar en la part del darrere de la targeta de mà a quin Pokémon poden evolucionar, quins exercicis s’han de fer i realitzar-los davant del cartell del Pokémon que volen aconseguir. També es pot mirar directament als cartells dels Pokémons repartits pel gimnàs. Un cop fets correctament els exercicis poden agafar la targeta del nou Pokémon evolucionat que han aconseguit.

Els exercicis dels Pokémons bàsics són més senzills i els exercicis per evolucionar un Pokémon són més difícils.

En acabar la sessió podem fer servir la graella de Pokémons per anotar tots els Pokémons que hem aconseguit.

Gamificació a educació física: Pokémon actiu

Font: mouelcos.cat

Nivell 2. Afegir punts d’experiència

S’hi juga de la mateixa manera que el nivell1 Pokémon bàsic però a més ara es poden guanyar punts d’experiència cada vegada que es captura i s’evoluciona un Pokémon.

S’han de col·locar un munt de pinces d’estendre la roba enmig del gimnàs. Cada vegada que una parella captura o evoluciona a un Pokémon ha d’agafar una pinça d’estendre la roba i portar-la enganxada algun dels seus membres. Cada pinça val 100 punts d’experiència. Els punts d’experiència són importants pel nivell 3 del joc.

Nivell 3. Afegir combats

S’hi juga de la mateixa manera que el nivell 2 però a més cada parella pot combatre amb una altra per aconseguir més punts d’experiència.

Per poder participar en un combat cada parella ha de tenir un mínim de 1000 punts d’experiència (10 pinces d’estendre la roba). Les parelles que volen combatre han d’anar a la zona del gimnàs acordada per realitzar els combats per buscar una altra parella per fer el combat. Un combat consisteix en jugar a “Pedra, paper i tisora” entre els dos membres de les parelles. Cada parella pot acordar les normes del joc. La parella perdedora ha d’entregar 200 punts d’experiència (2 pinces d’estendre la roba) a la parella guanyadora.

Nivell 4. Capturar els Pokémon llegendaris

S’hi juga de la mateixa manera que el nivell 3 però a més les parelles poden capturar els Pokémon llegendaris (Zapdos, Moltres, Articuno and Mewtwo) per convertir-se en mestres Pokémon.

Per capturar els Pokémon llegendaris cada parella ha de tenir un mínim de 2500 punts d’experiència (25 pinces d’estendre la roba). Un cop una parella té suficients punts d’experiència i decideixen que volen capturar algun dels Pokémons llegendaris han d’anar a la zona del gimnàs on estan penjats els cartells dels Pokémon llegendaris (si disposem d’ordinador i projector al gimnàs podem projectar una imatge o una animació dels 4 Pokémon llegendaris en una paret).

Un cop seleccionat quin dels Pokémon llegendaris volen capturar els membres de la parella han de llançar-li una vegada cadascú una pilota per tocar-lo. Si ho aconsegueixen un o tots dos membres de la parella han capturat el Pokémon llegendari i poden agafar la seva targeta de mà. Podem assignar a cada Pokémon llegendari una pilota de color diferent per fer el llançament: Zapdos groga, Moltres taronja, Articuno blava, Mewtwo lila.

Després de fer un llançament per tractar de capturar un Pokémon llegendari la parella ha de fer com a mínim un altre combat per tornar a intentar capturar a un altre Pokémon llegendari.
En previsió que moltes o algunes de les parelles no aconsegueixin capturar els Pokémon llegendaris podem dedicar una sessió posterior en la que cada parella hagi de saber explicar la manera de realitzar correctament i presentar als companys de la classe dos dels exercicis necessaris per capturar Pokémons que hem après durant les sessions dedicades a aquest joc.

 

Aquesta activitat està basada en l’activitat i materials creats per Ross Chakrian (@Mr_C_PE) que comparteix gratuïtament a la pàgina web https://www.teacherspayteachers.com/

https://www.teacherspayteachers.com/Product/Pokemon-Fitness-Bundle-2688069

 

 

Altres propostes de joc

La proposta original de Ross Chakrian utilitza un estil de motivació basat sobretot en l’estímul de la competició especialment a partir del nivell 3 (afegir combats). Però podem adaptar el joc per tal d’estimular la cooperació fent petites adaptacions i utilitzant el mètode del marcador col·lectiu (Orlick 1990).

El mètode del marcador col·lectiu és un mètode pensat per tal que tot el grup en surti beneficiat. Tots els participants realitzen individualment o en petits grups les tasques proposades pel mestre i acumulen punts no a títol propi sinó per a tot el grup. Aquests punts s’acumulen en el marcador col·lectiu i comporten obtenir una recompensa pactada prèviament.

Nivell 1. Pokémon bàsic

Podem proposar que a més que cada grup obtingui el màxim nombre de Pokémons, tots els Pokémons del joc (31 en total) estiguin en possessió d’un mínim d’un, dos, tres o més grups. És a dir que entre tots els grups de la classe s’hagin obtingut els Pokémons un nombre mínim de vegades.

Nivell 2. Afegir punts d’experiència

Podem estimular el grup a obtenir un nombre mínim determinat de punts entre tots i fer el recompte en acabar la sessió.

Nivell 3. Afegir combats

A més de guanyar punts d’experiència cada vegada que es captura i s’evoluciona un Pokémon també podem obtenir altres punts quan demostrem a una parella que sabem fer correctament algun dels exercicis de tonificació del cos en lloc de fer un combat. L’objectiu en aquest cas seguiria sent com en el cas del nivell 2 arribar a acumular un nombre mínim o determinat de punts entre tots.

Nivell 4. Capturar els Pokémon llegendaris

Capturar els Pokémons llegendaris ha de ser una tasca col·lectiva resultat de l’aportació de tots els grups. Podem introduir una sèrie de requeriments que cal complir tots per tal d’obtenir-los:

  • Nivell 1. Tots els Pokémons han d’estar en possessió de com a mínim tres grups.
  • Nivell 2. Entre tots els grups hem d’haver acumulat un mínim determinat nombre de punts
  • Nivell 3. Cada grup ha d’haver demostrat a un altre que coneix i sap fer correctament i de forma autònoma un nombre mínim determinat d’exercicis de tonificació del cos.
  • Nivell 4. Un cop complerts tots els requisits anteriors tots els alumnes de la classe han de mostrar davant dels companys que saben fer correctament i de forma autònoma un o més dels exercicis de tonificació del cos proposat a l’atzar pel mestre. Per a cadascun dels Pokémons llegendaris es pot proposar un repte diferent.

Save

També us pot interessar

4 respostes

  1. toni ha dit:

    gràcies per compartir aquesta meravellosa activitat, sense dubte és un currada. espero portar-la aviat a la pràctica amb els meus alumnes. salutacions

  2. Tonyi Gracia Benítez ha dit:

    Enric em sembla una activitat molt motivadora. Tinc dos preguntes:
    – Com controles que realment han aconseguit el Pokémon realitzant correctament l’exercici ?…ja sabem com són ele nens i alguns poden fer trampes…
    – Com ho avaluaràs?
    Moltes gràcies

  3. Carolina Casacuberta ha dit:

    Em sembla una idea fantàstica i crec que l’adaptaré pels alumnes de 1r ESO pel proper curs! Jo també estic dónant voltes a com serà l’avaluació…
    Gràcies

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *