Primers auxilis: pauta general d’actuació davant una situació d’emergència

Primers auxilis: pauta general d'actuació davant una situació d'emergència
Font: www.keepcalm-o-matic.co.uk

Primers auxilis: pauta general d’actuació davant una situació d’emergència

La seqüència d’actuacions davant una situació d’emergència que precisi la nostra intervenció serà seguint el que s’anomena PAS, que són les sigles de:

  1. Protegir, tant l’accidentat o malalt com un mateix o els altres
  2. Avisar els serveis d’emergències
  3. Socórrer l’accidentat o malalt
Primers auxilis: pauta general d'actuació davant una situació d'emergència

Font: https://es.slideshare.net/dfortuny/primers-auxilis-23093405

Protegir

Es tracta de no agreujar més la situació. Abans de dur a terme qualsevol acció, cal fer una valoració acurada de l’entorn, per tal de detectar possibles riscos que ens puguin posar en perill i afectar la persona que precisa la nostra ajuda, o tercers.

  • Cal prendre mesures d’autoprotecció adequades sempre que sigui possible. Valorar les nostres capacitats, coneixements i mitjans
  • S’han de prendre les mesures oportunes per evitar riscos addicionals.

Exemples: incendi, electricitat…

Avisar

Truqueu al telèfon d’emergències 112. És un telèfon únic d’emergències d’ús en l’àmbit de tota la Unió Europea. Gratuït i per a qualsevol tipus d’emergències (policia, bombers, ambulàncies…).
Cal informar del que passa.

  • En cas d’accident expliqueu com ha succeït (incendi, caiguda…)
  • Localització exacta dels fets, adreça, carrer, número, població… Si és possible demaneu que algú esperi l’arribada de l’ajuda al carrer
  • Escolteu i respongueu el que us preguntin
  • Impressió general de les víctimes
  • Nombre de víctimes
  • Tipus de lesions o símptomes que presenten les víctimes
  • Cal constatar les característiques especials de la víctima (malalties prèvies, discapacitats…)
  • Característiques especials de l’accident (risc d’incendi, accés difícil, mercaderies perilloses…)
  • L’avís pot donar-lo qualsevol persona (companys, etc.), i no cal que ho faci la persona que presta l’ajuda sanitària

No pengeu el telèfon fins que us ho indiquin.

Socórrer

En primer lloc, cal tranquil·litzar la víctima i comunicar-li que l’ajuda ja està en camí. Es pot parlar amb l’accidentat o malalt, encara que no respongui o us sembli que està inconscient.

  • Determineu les possibles lesions que presenta, per tal d’establir les prioritats d’actuació i les precaucions que cal prendre per no empitjorar la situació
  • Eviteu actuacions intempestives (sense tenir la seguretat de millorar la situació de salut o seguretat de la víctima)
  • Cal tenir en compte que, moltes vegades, la víctima que més crida no és la més greu
  • No desplaceu ni moveu les víctimes innecessàriament. Cal saber esperar l’arribada dels serveis de socors
  • Eviteu la pèrdua de calor corporal (abrigueu la víctima)

 

 

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

També us pot interessar

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.