Gamificació a educació física

Gamificació a educació física
Font: http://www.tilomotion.com

Gamificació a educació física

Darrerament el concepte de gamificació s’ha estès a diferents àmbits socials com ara el màrqueting o els negocis i també en l’àmbit educatiu.

La gamificació consisteix en la utilització de principis i mecàniques del joc en entorns no lúdics amb la finalitat de potenciar la motivació, la concentració, la fidelització i altres valors comuns a tots els jocs.

La gamificació es pot aplicar a diferents aspectes com ara rutines, habilitats, continguts, preparació d’exàmens, realització de deures, projectes o treballs, comportament, etc.

Des del meu punt de vista, en el món educatiu la gamificació és especialment útil per tal de millorar la retroalimentació entre mestres i alumnes, afavorir la motivació i implicació dels alumnes, dotar-los d’una major autonomia i fer-los partícips del seu aprenentatge a partir d’objectius a curt termini clars i assolibles.

Més informació en aquests enllaços:

http://www.gamificacion.com/que-es-la-gamificacion

http://justificaturespuesta.com/gamificacion-7-claves-para-entender-que-es-y-como-funciona/

http://www.educativa.com/blog-articulos/gamificacion-el-aprendizaje-divertido/

https://hipertextual.com/2015/02/gamificar-la-educacion

 

Dins de les sessions d’educació física he començat a introduir la gamificació d’una manera molt incipient a través de l’entrega d’insígnies lligada al compliment dels hàbits de salut, a la realització de determinades tasques i a la participació voluntària en diferents activitats esportives fora de l’horari escolar.

Podem cercar insígnies a la xarxa https://www.mouelcos.cat/?p=2142 o bé les podem elaborar nosaltres mateixos amb aplicacions com Makebadges http://www.makebadg.es/badge

Disposem en una paret del gimnàs d’unes graelles amb els noms de tots els alumnes en les que anem enganxant les diferents insígnies aconseguides al llarg del curs. Un cop acabat el curs retallem aquestes graelles i cada alumne s’endú les seves insígnies.

Gamificació a educació física

Insígnia per haver aportat proves d’haver seguit una dieta variada i equilibrada durant una setmana

Gamificació a educació física

Insígnia per haver realitzat amb responsabilitat durant un mes el càrrec d’alumne col·laborador

Gamificació a educació física

Insígnia per haver preguntat als familiars a quins jocs jugaven quan eren petits i haver omplert la fitxa de descripció d’un dels jocs per compartir-lo amb la resta de la classe

Gamificació a educació física

Insígnia per portar regularment l’equip i la roba de recanvi (només samarreta i tovallola)

Insígnia per portar regularment l’equip i la roba de recanvi (recanvi complert)

Insígnia per dutxar-se habitualment en acabar les sessions d’educació física

Gamificació a educació física

Insígnia per haver mostrat una actitud positiva durant la setmana en què ha estat el company secret

Insígnia per haver participat voluntàriament en una cursa d’orientació organitzada pel Consell esportiu fora de l’horari lectiu com a activitat final d’una unitat de programació dedicada a conèixer aquest esport

Insígnia per canviar-se o dutxar-se en el temps establert en acabar les sessions d’educació física

Insígnia per haver aportat proves d’haver realitzat alguna activitat física saludable fora de l’horari escolar

Gamificació a educació física

Insígnia per haver aportat la seva pròpia bicicleta i haver-la compartit amb els companys durant la realització de la unitat de programació dedicada al ciclisme

Insígnia per participar voluntàriament fora de l’horari lectiu en el Campionat comarcal de cros escolar

Gamificació a educació física

Insígnia per haver aportat els seus propis patins o el seu patinet i haver-los compartit amb els companys durant la realització de la unitat de programació dedicada als lliscaments

Imatges extretes de

https://thephysicaleducator.com/

 

La gamificació també es pot dur a terme utilitzant eines digitals com ara Classdojo o Classcraft.

Classdojo

Classdojo és una aplicació gratuïta enfocada a premiar el bon comportament dels alumnes a les aules. Les dades recollides es podem compartir amb les famílies.

https://www.classdojo.com/ca-es

 

Classcraft

Classcraft és la manera més agosarada que conec fins ara d’introduir el concepte de gamificació a l’aula. Es tracta d’una mena d’adaptació del joc de rol “World of Warcraft” aplicat a l’educació amb una enorme càrrega de gamificació. Consisteix en una plataforma freemium (gratuïta tot i que amb opcions de pagament que desbloquegen nou contingut) molt visual i atractiva que permet crear un món de personatges (mags, guaridors i guerrers) que han de cooperar i participar en missions per anar guanyant punts i or amb el que millorar el seu equip. L’objectiu és anar avançant de manera col·laborativa alhora que s’aprèn i es desenvolupa el propi coneixement.

https://www.classcraft.com/ca/

 

 

 

Altres experiències de gamificació en educació física són.

Play the game de Meritxell Monguillot. Article publicat a la revista Apunts. Educació física i esports

http://www.revista-apunts.com/hemeroteca?article=1671

 

Epic Clans de Lluís Almirall. Article publicat a la revista Tándem. Didáctica de la educación física

http://tandem.grao.com/revistas/tandem/51-recrea-tu-ocio/epic-clans-gamificando-la-educacion-fisica

 

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

També us pot interessar

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *